Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1137 ggr
Kaniiiiiintjej
2019-12-04 22:29

Min kanin är döende?

Hej, jag har en hona på 8 år som de senaste dagarna börjat bete sig jätte annorlunda än vanligt. I vanliga fall så är hon superglad, hoppar omkring i buren, hoppar efter en när man kommer gående (hon har en väldigt stor bur som tar upp nästan hela mitt rum) och är otroligt tam och kelig av sig. Hon biter ofta på gallret för att få min uppmärksamhet så att jag ska kela med henne och hon är helt enkelt en helt underbar kanin. Men sen kanske i måndags så har hon inte hoppat omkring lika mycket, hon ligger väldigt stilla och idag låg på exakt samma ställe som när jag gick hemifrån på morgonen till att jag kom hem på eftermiddagen. Hon äter och dricker precis som vanligt men jag har blivit tvungen att flytta matskålen och vattnet till där hon ligger eftersom hon inte orkar ta sig fram riktigt. Hon har magrat av rejält och ser inte riktigt ut som sig själv, min mamma tyckte att hon verkligen såg gammal ut. Hennes bakben liksom drar efter henne när hon hoppar fram och hon går inte långt ifrån sitt hörn. Dessutom andas hon ansträngt och liksom lite långsammare än vanligt. Jag vet att jag antagligen borde ta henne till en veterinär men jag tror inte att hon skulle klara det, när jag var och klippte hennes klor för ett par veckor sedan så fick hon sådan panik att hon tappade massa päls. Ett veterinärbesök skulle antagligen ta livet av henne. Jag tror att hon är döende, och det gör så ont att säga det för hon är mitt allt. Hon har varit med i halva mitt liv och alltid funnits där och det är så hemskt att hon nu inte är sig själv. Och att jag kanske måste säga farväl. Jag vet att hon inte är död än och att hon fortfarande är här men jag känner ändå en sådan stor sorg över framtiden.

Annons:
Uppkatten
2019-12-04 22:36
#1

Har du en kanin i det skicket så är du skyldig att ta den till veterinär…

Djurskyddslagen säger att:

1 §   Djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom.

Och: 4 kap. 

1 §  " Ett djur som är skadat eller sjukt ska snarast ges nödvändig vård eller avlivas. Om ett djur på annat sätt genom sitt beteende visar tecken på ohälsa, ska vård snarast ges eller andra lämpliga åtgärder snarast vidtas.

Om skadan eller sjukdomen är så svår att djuret utsätts för allvarligt lidande som inte kan lindras, ska djuret avlivas. "

Om du uppfattar att du inte kan ta din kanin till veterinär p g a att det stressar kaninen för mycket så får du be en veterinär att komma hem till dig.

Dessutom ger du antagligen inte kaninen en chans till fortsatt liv om du inte tar den till veterinär som får undersöka kaninen och se vad som är fel.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

zlarviig
2019-12-04 22:47
#2

Som #1 skrev så är du skyldig att ge ditt djur vård om det är sjukt eller har ont. I värsta fall får du betala extra för hembesök om du tror att kaninen hade blivit för stressad för att åka dit.

trollslända
2019-12-04 23:23
#3

Absolut veterinär genast!

frer
2019-12-05 11:19
#4

Kanske förkylning,  gas i magen eller naturligt åldrande. Jag beklagar sorgen.  (Du kan lägga upp era bästa bilder så vi kan komma ihåg henne).

(Testosteron-terapi för äldre gör att avmagringen omvänds och musklerna byggs tillbaka enligt forskning i Luleå men det tror jag inte veterinärer kan ge: https://www.ltu.se/research/subjects/halsovetenskap/Nyheter-och-aktuellt/Steroider-kan-hoja-livskraften-hos-seniorer-1.126396?l=en)

Kaniiiiiintjej
2019-12-06 16:24
#5

Det har ju gått ett par dagar och jag har ringt veterinär, och ska om ingen förbättring sker åka in med henne så snart som möjligt (imorgon om det plötsligt blir akut eller på måndag). Hon verkar inte alls ha ont eller något, jag får lyfta upp henne och klappa henne utan att hon låter eller sprattlar något och jag tror egentligen att det är som #4 säger, naturligt åldrande. Det är bara så jobbigt att se henne inte vara sig själv och vara så trött och seg hela tiden. Men som sagt hon äter, dricker och verkar inte ha något ont. Om det inte är något vill jag inte stressa upp henne i onödan, eftersom jag inte tror att det är akut. När jag skrev första inlägget var jag väldigt ledsen men nu när det gått ett par dagar till och hon fortfarande inte har ont eller verkar ha det jobbigt (hon ligger ju bara stilla och äter och dricker men verkar inte ha det jobbigt) så tänker jag att jag avvaktar lite till. Jag vill ju hellre att hon ska somna in hemma, där det är varmt och tryggt och familjärt än att vi ska gå in på nån steril klinik med henne pipande skräckslagen i min famn. Alltså så länge hon inte verkar må dåligt tänker jag inte utsätta henne för det. Blir det värre eller om hon börjar få ont/lida ja då är det en helt annan sak. Jag vill henne ju bara det bästa för hon är ju mitt allt, så tro inte att jag jag inte vill ge henne en chans till livet. Men hon är åtta år, hon är jättegammal (även om många nog haft äldre kaniner) och hon har det jättebra hemma hos mig. Jag vill inte att hon ska lida, det är verkligen det sista jag vill!

Uppkatten
2019-12-06 17:46
#6

Jodå, när jag var barn hade vi kaniner som blev betydligt äldre än 8 år.

Att låta djur självdö hemma är inte alltid förenligt med djurskyddslagen, så kolla noga med din veterinär innan du fattar ett sådant beslut.

Djur "somnar ofta inte in" stilla och fridfullt, utan det kan ta flera dagar och djuret kan må dåligt under den tiden utan att man riktigt förstår det.

En veterinär som jag träffade för många år sedan menade att man aldrig ska låta ett djur självdö, eftersom det ofta innebär dödskramper som i sig är smärtsamma för djuret. Jag var hos honom med sjuk kanin.  Vet inte om det han sa stämde, men även när jag senare har varit till annan veterinär med svårt sjuk katt har man velat avliva innan djuret blivit så dåligt att det börjat krampa (det är så man har förklarat det).

Förstår att tanken på en "steril klinik" inte är rolig, men finns det verkligen ingen veterinär med gott rykte som gör hembesök i din närhet? Där jag bor finns flera veterinärer som erbjuder både undersökningar i hemmet och avlivning i hemmet. Har själv låtit avliva katt hemma och det gick väldigt lugnt och stilla till.

Redan det att du beskriver ang. hur hon andas ansträngt låter i mina öron som att hon lider och behöver hjälp. Du beskriver dessutom att hon inte får med sig bakbenen riktigt, bara vill ligga ner, och har magrat av rejält. Det låter också som ett lidande.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
OberonsMatte
2019-12-06 18:40
#7

Kaniner är flykt- och potentiella bytesdjur och  är därför väldigt bra på att dölja smärta och sjukdom.  Att bara vänta in att ett djur självdör trots att tecken på sjukdom varit uppenbara är inte försvarbart.

Sajtvärd Katter iFokus

Kaniiiiiintjej
2019-12-07 15:39
#8

Jag ska till veterinären på måndag morgon, där jag bor görs tyvärr inga hembesök. Jag visste faktiskt inte att kaniner döljer sin smärta eller att det kan vara smärtsamt att ”självdö” så förlåt för det! Vill ju henne bara det bästa så vi åker till veterinären ändå för att se vad de tycker. Tack för all hjälp, jag hade inte vetat något utan bara låtit henne vara om det inte vore för er så jag är verkligen tacksam.

Maleficum
2019-12-07 23:52
#9

Inte lätt att se om de har smärta. Det är något man får öva på (bäst genom att lära känna sin kanin väl när den är frisk och pigg).

Det har forskats en del på ett så kallat "pain face" (grimace scale) på många djur (inklusive kaniner) där man tittar på de små detaljerna i ansiktet de kan få vid smärta.

https://www.nc3rs.org.uk/rabbit-grimace-scale

Sen måste man såklart känna sin kanin väl för att veta vad som är normalt och inte. Tex så uppvisar min kanin "smärta" dagligen om man bara skulle titta på morrhåren men det är för att han är blind och beror inte på smärta.

Hoppas allt går bra på måndag, även om det kanske tyvärr kan sluta med avlivning.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: