Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 717 ggr
sp0ngeb0b
2019-12-02 08:35

Kiss på golvet

Hej! Är det någon som har lite koll på hur det är med kaniner som kissar på golvet? Ska ge en liten back story bara. Jag skaffade en hane, kastrerade honom och skaffade sedan en hona. Honan bodde i bur med Hage och hanen frigående inomhus. Kastrerade honan och satte ihop dem, allt har gått super mellan de båda kaninerna. Men honan har aldrig varit riktigt rumsren. Ända sedan början har hon kissat på golv och mattor trots att hon har haft både buren som toa och toalåda i hagen. Nu är hon också frigående och i början kissade hon utanför lådan minst en gång om sagen och bajsade precis överallt hela tiden. Bajsandet har gått över nu de senaste dagarna och kissanset har blivit bättre, men det händer fortfarande kanske varannan-var tredje dag. Grejen är att hon har alltid kissat på samma 2-3 ställen. Ena stället är i köket, har ett minilitet kök (bor i etta) och kisset där är nästan alltid precis vid vasken där jag står och diskar. Andra stället är vid fotänden på sängen (där står jag nästan aldrig). Sista stället är i min säng. Nu den senaste veckan har hon bara kissat i köket. Jag har satt en toa i köket eftersom hon ofta kissar där men det hjälper inte. Går inte riktigt att ha den vid vasken men den står typen halv meter därifrån. Hennes beteende får mig att tro att hon markerar revir, håller ni med? Hur får jag henne att sluta med det? Eller det kanske bara är att fortsätta städa ordentligt? Som det är nu så städar jag upp det så fort jag ser det, först med diskmedel eller såpa och sedan med ättika. Har 2 toalådor varav ena står i köket som sagt. De har höet i anslutning till lådorna så att de kan göra sina behov när de äter, även vattnet står precis bredvid. Tacksam för alla tips?!

Annons:
Maleficum
2019-12-02 12:15
#1

Jag har haft (okastrerade) honor och tycker faktiskt dem varit sämre på att bli 100% rumsrena jämfört med mina hanar (både kastrerad och okastrerad).

Själv använder jag mig av Virkon S när det hänt en olycka på golvet (eller matta) för jag tycker det tar bort lukten bättre än ättika (haft en hanhund som började läcka så blev rätt mycket torkande av kiss över allt hemma och den urindoften var svår att få bort, testa ättika och sån där specialspray i djuraffär men Virkonen var det enda som verkligen funka).

Även om det kanske är lite knöligt i början men har du testat ställa toalådan precis på det stället hon brukar kissa?  För om hon då går i lådan istället kan du ju efter en liten tid börja flytta lådan till ett bättre ställe dag för dag och se om hon inte fortsätter gå i lådan. Det funka för min kompis när hennes kanin helt plötsligt fick för sig att kissa i soffan. Ställde en låda där och efter ett tag kunde dem flytta den ner på golvet bredvid och efter ytterligare en tid hade kaninerna helt slutat använda den så dem kunde ta bort den helt (i den lådan hade de ingen mat eller så i närheten utan höet fanns vid "huvudlådan").

Har du höet bara i anslutning till lådan eller har du även hö liggande i lådan? Min blinda kanin föredrar om han kan känna hö (eller halm) under tassarna i sin låda och när jag hade kaninungar föredrog dem att krypa upp i höhäcken och kissa så lite strå material i lådan kan ju kanske locka till bättre toa användning också.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

sp0ngeb0b
2019-12-02 17:36
#2

#1 Tack så hemskt mycket för ditt svar.

Jag har faktiskt höet liggande i lådan rakt ner på spånet, valde att skriva "i anslutning till" för att när jag tidigare skrivit att jag har det i lådan har folk trott att jag haft det som strö. Så bara för att undvika missförstånd. 😃 De brukar dra runt det så att det täcker hela botten på lådan så det kan inte vara det som är problemet. Funderade lite på om det kanske kunde ha och göra med om spånet var rent eller smutsigt, för har inte reflekterat över det tidigare. Nu bytte jag spånet igår på dagen och hon hade kissat på golvet (samma ställe i köket, alldeles i närheten av lådan) både under natten och under förmiddagen när jag var i skolan. Blev lite besviken då jag verkligen sett förbättring de senaste dagarna…

Jag har funderat på att ställa lådan där hon kissar men det blir så extremt knöligt… har inte diskmaskin så blir ju en del diskande och då står jag precis där hon brukar kissa. Men det kanske kan vara värt att prova några dagar för att se. Det är inte alltid exakt där hon kissar men det är definitivt den platsen som hon valt flest gånger. 

Det har bara gått 3 veckor sedan hon kastrerades och 1,5 vecka sedan jag släppte ihop dem båda så jag kanske bara är otålig, men jag börjar bli så jäkla trött på att torka kiss och tvätta mattor (även om matt-kissandet minskat). Hade henne i Hage ca 1 månad och även då kissade hon ju på golvet hela tiden. Jag har heller ingen aning om hur snabbt man ser förändring i beteenden efter kastrering, så det kanske fortfarande finns chans att kastreringen kan ha gett effekt?

Maleficum
2019-12-02 22:09
#3

#2 Tycker det kan variera hur fort man ser effekt efter kastrering. Min förra hane var intakt tills han var typ 4 år gammal och kastrerades först då. Han betedde sig alltid som kastrerad redan innan så ingen direkt skillnad på honom (mer än att han inte skvätte de få gånger han nosade på tjejerna).

Min nuvarande markeringskissa på hunden (som han älskade) och det försvann nästan samma dag som han kastrerades. Han kan dock helt plötsligt kissa på golvet (främst i sovrummet) och precis utanför toalådan (speciellt första dagarna efter min kompis kaniner kommit hit när jag vaktar dem), men han är blind och ibland tror jag han bara blir förvirrad och råkar då kissa på fel ställe (han har ju också en sjukdom som ger ökad risk för njurproblem när de blir äldre).

Aldrig haft kastrerad hona så vet inte hur lång tid det kan ta innan förändring där.

Du kan ju alltid flytta undan lådan precis när du ska diska :) Verkar hon främst kissa utanför när du precis bytt allt i lådan? Isf kanske det kan gå bättre om man låter pytte lite gammalt strö ligga kvar. Kanske även testa någon annan typ av strö i botten (spån kan ju ibland ha en lite kraftig doft).

Hoppas det löser sig iaf :) Vet vilket jobb det är att behöva torka kiss stup i kvarten!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

sp0ngeb0b
2019-12-03 17:47
#4

#3 Kan tänka mig att det kan variera en hel del. Har kastrerat min hane också men jag märkte ingen skillnad alls i beteende, men han var nog också som du sa att han betedde sig som kastrerad redan innan. Får väl se då helt enkelt :)

Jag har som sagt inte reflekterat huruvida lådan varit ren eller smutsig när hon kissat utanför, kom på det nu senast bara. Men det kan mycket väl vara så att hon gör det när den är ren, i och med att jag faktiskt lagt märke till att hon kissar på golvet ungefär lika ofta som jag byter spån. Ska byta idag igen så får väl se hur det går, om jag ser ett mönster :)

Upp till toppen
Annons: