Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 795 ggr
zetter321
12/1/19, 8:16 PM

Fransk Vädur, beteende

Hur är det att äga en sån stor kaninras? Visa gärna bilder på era franska vädurar. Dom är ju väldigt stora, och har bara sett dom på bild. Om man skulle jämföra dom i storlek med något annat djur tillexempel en liten hund brevid en fransk vädur? Hur hög/lång kan dom bli? och vad är deras normal/medel vikt? Har själv en sallander kanin och om man jämför den med en fransk vädur måste det vara en väldigt stor skillnad?

Annons:
zetter321
12/1/19, 8:18 PM
#1

Hur är era i beteende? personlighet osv. Skulle ni rekommendera att skaffa en fransk vädur om man har utrymme?

Arcade-Foodie
12/1/19, 9:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Skulle självklart rekommendera en fransk vädur som husdjur. De är lugna och lätta att hantera, väldigt mycket att gosa med och krama. Jämfört med andra mindre kaniner. På bilderna kan du se min fransk vädur samt jämförelse med handen, den lilla kaninen är en hermelin :3

Arcade-Foodie
12/1/19, 9:07 PM
#3
NinniH
12/1/19, 9:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Skaffade min första franska vädur i somras. Har tidigare haft mestadels dvärgvädurar, men även en belgisk jätte. Det är en helt annan upplevelse att ha en fransk vädur, tycker jag. Dvärgvädurarna jag haft har alla varit otroligt keliga och överlag lugna, hittade aldrig på hyss eller liknande. Även min belgiska jätte var hur lugn som helst och var mer lik en dvärgvädur i lynnet.

Min franska vädur är nu snart 6 månader gammal och även om hon är väldigt snäll och gärna blir klappad, är hon ändå full av åsikter! Jag har hittills inte varit med om någon kanin som är så bestämd utav sig. Bara en sån sak att matskålen alltid ska slitas ner när hon äter och att hon flyttar runt på diverse inredning. Hon är inte lika bekväm med att bli buren som alla dvärgvädurar jag haft, men det kan lika gärna vara hon som individ snarare än Vilken ras? hon är. 

En fransk vädur ska enligt rasstandarden väga 5 kg och uppåt, men som med alla raser kan det variera mellan individerna. Vissa väger mer och andra kan väga mindre. Nu är inte min hona färdigvuxen och jag har faktiskt inte vägt henne hittills. Men redan när vi hämtade hem henne vid strax efter 8 veckor så var hon i storlek med en vuxen dvärgvädur. 

Första bilden är från september, när hon var ungefär 3,5 månad gammal. Utanför gallret står mina hundar på 39 respektive 43 cm i mankhöjd, så kanske det ger lite perspektiv i storleken. Då är hon alltså långt ifrån fullvuxen storleksmässigt. Andra bilden är från nu i november, så ungefär 5,5 månad gammal.

Personligen så blir det helt klart fler frassar! Vill man ha en ras som kanske inte är lika benägen att hitta på "hyss"/bus, kanske man ska kika på en annan ras. 😉 Men de är, enligt min mening, helgoa. 🙂


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Maleficum
12/1/19, 9:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#5

Passar en frasseblandning (pappa fransk vädur och mamma belgisk jätte/engelsk vädur) som inte är ett år än och bara väger 4 kg. Hennes holländarkompis väger 2,5kg och min angora väger 3,4kg (men ser rätt stor ut med allt sitt fluff). Hundarna jag ibland passar är ju mindre (en chihuahua och en phalène) :P

Nu är ju hon en blandning men otroligt trevlig! Men med mycket bus i sig! Går inte att ha ätbara saker inom räckhåll (all mat och godis står på mitt barbord då hon lyckades ha ner det från vanliga platsen på ett skåp).

Mina kusiner hade en frasse också (dock från oseriös uppfödare tyvärr så han var rätt sjuk de få år han levde). Också ett litet busfrö men superkelig (gillade inte att bli buren så man fick ha lite teknik för det).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: