Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 545 ggr
zetter321
2019-11-28 20:20

Kaninras för liten bur?

Hej! Håller på att bygga en ”inhägnad” till mina kaniner i en gammal lada. Där de ska bo är det ungefär 5m långt och 3-2 m brett, sen kommer de också få en utebur som sitter sammankopplad med inomhus som de har fri tillgång till att gå ut närsomhelst på dygnet, ute buren är 2m bred och 2 m bred och 2 m hög. Frågan är: Är denna bur för liten för två stycken franska vädurar? Och finns det en större vädur ras än den lilla vädurs rasen? vill helst ha en ganska normal stor kanin men vädur öron. Har haft kanin i 7 år så skulle säga att jag är van med hantering vid kaniner osv. Sallander kaniner är ganska normal stora så har inte haft små kaniner. Men somsagt, är buren för liten för 2 franska durar? eller är buren en bra storlek, ( utebur 2x2, inomhus längd:5m bredd:2-3 meter. Hoppas jag får något svar! :)

Annons:
Maleficum
2019-11-28 20:51
#1

Har de tillgång till hagen och buren hela tiden skulle jag säga att det funkar bra.

För kaniner över 6kg ska minsta ytan enligt lag vara 1 m2 (minsta yta per kanin i grupphållning är 0,5m2), minsta mått på kortaste sidan ska vara 0,8m och minsta höjd 0,9m. (I mitt tycke är dem lagliga måtten på tok för små) Och dem måtten har du ju inga problem att uppfylla med de du uppgett att de ska få!

Angående vädursraser finns det några att välja på:

Dvärgvädur
rex, angora, satinpälsad
Vikt: 1,4 - 1,9 kg

Lejonhuvad dvärgvädur
Vikt: 1,4 - 1,9 kg

Cashmere vädur
Vikt: 1,7 - 2,3 kg

Lilla tysk vädur
Vikt: 3-4 kg

Meissner vädur
Vikt: 4 kg eller mer

Engelsk vädur
Vikt: 4 kg eller mer

Fransk vädur
Vikt: 5,5 kg eller mer

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Arcade-Foodie
2019-11-28 20:53
#2

Buren är laglig åt två fransk vädurar, så det går bra att köra med en jätteraser. Har också en fransk vädur som bor i en 2,7 *1,15 bur med en 15 kvm Hage till. Kan säga att det inte är tillräckligt stort för henne eller min dvärgvädur. Min dvärgvädur rymmer ofta och försvinner in i skogen bakom huset. Låter min fransk vädur springa lös på tomten under uppsyn och det är de bästa hon vet. Har aldrig tänkt att kaniner behöver så stora utrymmen. Men när man ser dem göra glädje skutt och springa fullt ut över en större öppen område, så får man en annan vinkel. Blir inte så många skutt i hagen och de täcker sträckan snabbt med ett par rejäla skutt.

zetter321
2019-11-28 20:53
#3

Tack för svaret mke hjälpsamt!

Fridaaaa
2019-11-29 17:37
#4

Laglig är den men hade inte haft 2 jätteraser i. ANser att det är för litet.
Min bur är 180x120 ute, och har två dvärgkaniner max där

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: