Annons:
Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 657 ggr
Hellafrojd
11/27/19, 4:17 PM

Klappa mage

Våran kanin tycker absolut INTE om att bli lyft eller att man tar han på magen, han blir jättestressad av det. När vi ska ta på kopplet så mutar vi han med godis då funkar det skapligt. Men när man ska ta kopplet under magen föraöker han springa iväg men jag försöker att hålla tills kopplet är på. Men när han väl har kopplet på är han jätteduktig o tycker det är jätteroligt. Vi har börjat att gå med han på gräsmattan ca 15 min varje dag. Han är 6 månader. Men hur ska han bli bekväm med att ta på magen. Han har alltid varit sån.

Annons:
Arcade-Foodie
11/27/19, 4:41 PM
#1

Det är något du får träna långsamt med. Kör dagligen klappning/ du rör magen medan du mutar/ belönar honom när han är stilla. Det är okej att han hoppar iväg, då får du vänta tills han kommer tillbaks igen. Ett sätt att lära honom det är inget farligt. Magen är en väldigt känslig ställe för kaniner. Så du behöver bara lära honom att tolera att någon rör magen och om han är stilla så får han en godis. Han kommer även lära sig om han tycker det är obehagligt är det okej att backa undan och ingen kommer jaga efter honom. Det kan ta olika lång tid hur lång det tar för en kanin att bli van med att magen blir berörd :3 Men försök att göra det till en positiv och säker upplevelse, så kommer din kanin åtminstone tolera att bli rörd en liten stund ^^

Hellafrojd
11/27/19, 5:48 PM
#2

Tack för svar ska försöka kämpa på. Men varje gång man försöker ta på magen eller lyfta han så blir han jättesur o vill inte bli klappad eller vill mysa på länge.

Arcade-Foodie
11/27/19, 6:38 PM
#3

Det är därför du ska bara göra korta stunder och belöning. En kanin lär sig väldigt fort med positiv förstärkning. Äger själv en kanin, så fort man rörde vänstra sidan på honom så attackerade han och bit en i handen. Efter flera månaders träning, kan jag röra hans vänstra sida utan att han går till attack och morrar, det tar tid för vissa att bli vana. Men det är bättre att träna innan det går såpass långt det gick för min kille :3

Upp till toppen
Annons: