Annons:
Etikettnamnförslag
Läst 919 ggr
emmachau11
2019-11-22 08:03

Min kanin har börjat bitas

Jag har haft en kanin i 2-3 månader nu och den har vart jätte snäll och jätte gosig och har aldrig bitit men idag när min mamma skulle städa hans bur och flyttade på matskålen lite så bet han min mamma två gånger så det börjar blöda utan att hon gjorde nått förutom att flytta matskålen lite och han har aldrig bitits innan och nu är jag jätte rädd att jag också kommer bli biten vad ska jag göra? Snälla hjälp😭🙏🏻

Annons:
Ljungåsen
2019-11-22 08:44
#1

Uppenbarligen så tycker din kanin inte om att någon petar på hans saker i buren. Enklaste sättet att komma runt det är att helt enkelt inte greja i buren när han är där. Han har säkert signalerat att han inte gillar det innan han var tvungen att visa rejält genom att bitas. Om man läser på om kaninens språk så kan man se långt tidigare att den är missnöjd med någonting, och på så vis undvika att bli biten. Den här sidan tycker jag är bra. http://language.rabbitspeak.com/

emmachau11
2019-11-22 18:48
#2

Men har gjort såhär sen min kanin var jätte liten och då borde väll han vara van? och har inte sätt nått som sagt typ rör inte mina saker eller nått och han är också min snällaste kanin men menar inte att du har fel eller nått

Maleficum
2019-11-22 19:11
#3

#2 Hur gammal är kaninen? De kan bli mer revirhävdande när de blivit könsmogna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

emmachau11
2019-11-22 19:34
#4

#3 Han är 8-9 månader gammal

Arcade-Foodie
2019-11-22 19:43
#5

Kan mycket väl vara revir tänkt, men hur gammal var han när han började bitas och i vilka situationer :) Kaniner kan vara svåra att läsa av, då det kan vara svårt att se deras signaler. Ibland är signaler extremt små, vilket gör att man missar dem. Vet själv med om att jag missar ofta mina kaniners signaler ^^

emmachau11
2019-11-22 21:10
#6

#5 Det var idag han börja bitas han är 8-9 månader

Annons:
emmachau11
2019-11-22 21:13
#7

Till alla som undrar han började bitas idag han är 8-9 månader han bet två gånger i morse men bits inte nu när man klappar han och städar buren om det handlar om revir så borde han väll ha bitit mig innan när jag nyss städade hans bur eller?

emmachau11
2019-11-22 21:18
#8

Vi har också alltid städat kaninernas burar när dom är inne i buren sammtidigt sen dom var små så dom borde väll vara vana eller?

Arcade-Foodie
2019-11-22 21:26
#9

Om det är första gången så kanske han bit till för han blev överraskad. Kaniner har ett ställe framför sig som är en blind zon. Och ibland när man håller på så kan man råka skrämma kaninen. Detta har hänt 1 gång för min innekanin och massor med gånger med min kanin som har dålig syn ^^

Leucanthemum
2019-11-22 21:28
#10

Ofta går det bra greja i buren när de är unga men precis som tidigare sagts så är det många kaniner som blir mer revirtänkande med könsmognad/ålder. Så även om de är vana vid det är det inte ovanligt att de ”plötsligt” visar att de inte gillar det. Han har säkert visat med mindre gester att han inte gillar det men att man missat dem och därför tar han till kraftigare signaler. Man får tänka att det är kaninens hem och precis som att du säkert inte vill att dina föräldrar kommer in och ändrar om på ditt rum hur som helst så får man acceptera att kaninen också har sina åsikter :) Mina kaniner är i övrigt trevliga, men flera av dem visar tydligt att de ogillar när jag är där och pillar och då får jag respektera det. Plötsliga beteendeförändringar kan dock vara tecken på smärta eller något annat som är fel, men utifrån hur du beskriver det skulle jag snarare tro att han vaktar sitt revir.

Ljungåsen
2019-11-23 09:33
#11

#7 Även om han accepterat tidigare att din mamma varit inne och grejat i hans bur så gör han det bevisligen inte nu. Han hade inte bitit om han inte känt sig väldigt irriterad på hela situationen. Enklaste sättet att lösa det på är att helt enkelt inte ha honom i buren när ni städar den. Att han inte biter dig när du grejar i buren kan bero på att han har större tolerans för dig än för din mamma. Ni är två olika personer, och gör säkert olika när ni grejar. Det betyder inte att han inte kan bli precis lika provocerad av dig någon annan gång länge fram. Rekommenderar fortfarande länken i #1 som läsning.

emmachau11
2019-11-23 18:28
#12

Ok tack för alla svar😄

Upp till toppen
Annons: