Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 569 ggr
Diddy
11/19/19, 10:25 PM

Passar de inte ihop?

Hej! Jag har en hane (kastrerad) och en hona. De bodde tidigare flera månader tillsammans i harmoni innan jag separerade på de då hanen skulle kastreras. Idag flyttade jag ihop de. Det har inte alls funkat bra. Hanen är snäll och nosar på henne. Honan juckar på honom så fort hon får chansen. Hon verkar aggressiv då hanen blir rädd och flyr från henne. Nu undrar jag, passar kaninerna inte ihop längre? Va ska jag göra?

Annons:
Arcade-Foodie
11/19/19, 11:23 PM
#1

Biter honan hanen och bryts det ut till extrema bråk så att päls flyger överallt och någon kanin blir skadad. Detta är en ihopsättning man verkligen ska vara försiktig med och misstänka att de inte passar ihop. Man får ta det extremt långsamt. Om inte detta sker, så är det en normal rangordning de försöker sätta upp och honan försöker bli den dominanta kaninen. Det lugnar ner sig när de har gjort upp vem är bossen och vem som inte är det. Det är en normal beteende vid ihopsättning och något som måste göras upp mellan kaninerna. Så länge inget bråk bryter ut så är det bra och går mot ett positivt håll.

Diddy
11/20/19, 1:07 AM
#2

Tack så mycket för svaret! Honan har varken bitit hanen och päls har inte fällts omkring .. än. Men det är som du säger hon tar varje tillfälle hon får så juckar hon på hanen, exempelvis när de äter, vilar, leker osv. Hon verkar inte ha något stopp. Det är som du skriver, hon vill vara bossen 😐

Upp till toppen
Annons: