Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 572 ggr
Steulsj
2019-11-19 09:11

Hona attackerar hane efter kastrering..hjälp!!

Kastrerade vår hane igår och när vi kom hem va han väldigt stressad så vi satte honom hos sin syster som han alltid varit med. Men döm om min förvåning när hon attackerade honom, ganska rejält. Varför???? Nu är han inlåst i en liten bur för vågar inte ha dem tillsammans, men han är van vid stort utrymme och vill ju ut. Vågar jag eller vad ska jag göra? Är inte så van vid kaniner. Snälla någon kom med tips? och råd.

Annons:
Arcade-Foodie
2019-11-19 10:03
#1

Vänta ett tag och låt dem träffas via galler. Han doftade säkert annorlunda och då attackerade hon. De kommer oxå göra upp rang igen, så vänta tills han är läkt och pröva sätta ihop dem.

Steulsj
2019-11-19 10:10
#2

Tack snälla. Hade tänkt testa idag men då kanske det är dumt? Tänkte bara det skulle hjälpa honom få upp aptiten igen om han fick va med sin syster.

Arcade-Foodie
2019-11-19 10:18
#3

Ibland går det inte som planerat men låt dem träffas via galler, han behöver vila och läkas lugnt. De kommer säkert bli vänner igen men ta det lugnt i början och se hur de umgås mellan varandra.

Steulsj
2019-11-19 10:24
#4

Tack för att du hjälpte mig. Jag gör som du säger!

Steulsj
2019-11-19 12:09
#5

Hrm……. nu precis morrade hon åt min man när han va och fixade lite med buren och vi såg att hon under den grävt en rejält djup håla. Kan ju va så att hon hunnit bli dräktig😱

Arcade-Foodie
2019-11-19 12:37
#6

Hon kan mycket väl vara dräktig om de bodde tillsammans innan. Kaniner blir könsmogna tidigt och är väldigt bra på att föröka sig. Annars kan hon oxå vara skendräktig?, då blir det humörsväningar samt gå in i tonåren gäller samma sak :3

Annons:
Russinlimpa
2019-11-21 19:48
#7

Man ska inte ha kastrerade hanar med okastrerade honor förens tidigast 4 veckor efter kastreringen. Innan det så kan han fortfarande göra ungar. :) Kaniner blir könsmogna väldigt tidigt så inte helt omöjligt att honan redan är dräktig. Eller som personen ovan säger så kan hon vara skendräktig?. Vill även rekommendera att du kastrerar honan också så att sjukdomsrisken minskas.

Steulsj
2019-12-10 12:19
#8

Om någon är intresserad av att få veta hur det gått med kaninerna!? Jag separerade dem med ett galler mellan och provade ha dem ihop efter en vecka, de slogs inte då men hanen ville rida på honan konstant hela tiden. Lät dem va separerade tills igår och nu är de hur bra kompisar som helst igen. Rangordningen har nog dock ändrats för nu är det hanen som slickar honan tvärtemot hur det va förr, då honan tvättade hanen hela tiden. Inga ungar har det blivit heller(än iallafall). Misstänker att hon varit skendräktig?! Är så glad för va orolig för hur det skulle gå. Tack för fin hjälp som jag fick här🙏🏻

Arcade-Foodie
2019-12-10 13:34
#9

Härligt att allting gick bra mellan dem, det är också bra att kastrera honan. Om hennes humörsväningar är dåliga och förhindra att hon utvecklar cancer senare. Men mest för humöret, då det kan påverka hur de trivs tillsammans. Och det kan vara väldigt stressande för honan och hanen. Vissa honor har oturen att de utvecklar cancer.

Steulsj
2019-12-10 20:40
#10

Tack för tipset. Vi har tänkt kastrera henne men ska vänta ett litet tag till, så hon växer till sig lite.

Upp till toppen
Annons: