Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 661 ggr
suzzina
11/16/19, 7:53 PM

Tjock?

Hur vet jag kaninen är underviktig eller överviktig, är dock kaninunge så växer ännu men ändå?

Annons:
Arcade-Foodie
11/16/19, 8:42 PM
#1

Man känner på hullet, man ska kunna känna ryggraden och höfterna. Det ska inte vara jättetydligt men ska kunna kännas. Om man inte kan känna dom alls då är den överviktig ^^ Men runt 6 månader eller 1 år brukar kaniner vuxit klart beroende Vilken ras?. Jätteraser är lite senare.

Arcade-Foodie
11/16/19, 10:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En bra bild som beskriver det på ett bättre sätt :3

suzzina
11/17/19, 2:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 aja den har jag försökt jämföra med men fattar ej vart hon är :) hon är dvärgvädur Och är ungefär tre månader typ..

suzzina
11/17/19, 2:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#2 Sådär kanske :) vet att hon växer fortfarande men ändå :) En fråga hur gör du om du ska lämna dina över natten, kaninvakt eller extra mkt hö & vatten?

Arcade-Foodie
11/17/19, 1:19 PM
#5

Om det är bara över natten, så ser jag till att de har färskt hö och vattenskålarna fyllda. Det mesta jag lämnat min kanin ensam är 24 timmar. Men då åkte jag snabbt hem en snabbis för att fylla på och ge något gott att äta. Längre period är det kaninvakt, familj eller grannar som fyller på med mat och vatten :3

Arcade-Foodie
11/17/19, 1:23 PM
#6

Du får senare dra ner på pelletsen när den är runt 8 månader/ 1 år. De brukar sluta växa runt den åldern och behöver inte lika mycket mat. Inne kaniner behöver ofta ingen pellets allts, de klarar sig på bra kvalitet hö och lite godsaker ibland och bladgrönt :3

Annons:
Twix*
11/17/19, 9:30 PM
#7

Håller med #6. Kaniner ska inte ha något underhudsfett men om en kanin får röra på sig för lite och därav är dåligt musklad kommer inte mer pellets göra saken bättre. Den kommer bara lägga den extra energin som fett om inte kaninen får mer Motion. Det är svårt att avgöra hull på kaniner, speciellt om man bara har en och inte kan gämföra med något men du får göra det bästa av tipsen du fått och inte överdosera mängden pellets.

sp0ngeb0b
11/20/19, 3:53 PM
#8

Det är svårt att se på bild, pälsen spelar ju stor roll. Jag tyckte min såg tjock ut men när jag väl fick känna så var han ganska smal. Min andra känner jag ryggraden väldigt tydligt och revbenen med så då märker man ju att hon är lite väl smal. Om det är övervikt du är orolig för så är det ju ganska enkelt, du ska känna skelettet genom huden. :) När jag lämnar mina över natten laddar jag upp med mängder av hö, dubbla vattenskålar, extra aktivering i form av pinnar osv så att de inte ska få det tråkigt. Nu har de ju varandra iofs, var ännu mer noggrann när jag bara hade en :)

suzzina
12/28/19, 3:23 AM
#9

#6 ja precis men nu är hon bara fyra månader, kommer sluta med pellets helt vid ett år då blir liksom pellets mer som godis o knappt behövs :)

suzzina
12/28/19, 3:24 AM
#10

#8 jag känner ryggraden så tror inte hon är tjock utan ganska fin i hull men fasen vad matglad hon är😂

Upp till toppen
Annons: