Mat och utfodring

Tjock?

2019-11-16 19:53 #0 av: suzzina

Hur vet jag kaninen är underviktig eller överviktig, är dock kaninunge så växer ännu men ändå?

Anmäl
2019-11-16 20:42 #1 av: Karties

Man känner på hullet, man ska kunna känna ryggraden och höfterna. Det ska inte vara jättetydligt men ska kunna kännas. Om man inte kan känna dom alls då är den överviktig ^^

Men runt 6 månader eller 1 år brukar kaniner vuxit klart beroende vilken ras. Jätteraser är lite senare.

Anmäl
2019-11-16 22:10 #2 av: Karties

En bra bild som beskriver det på ett bättre sätt :3

Anmäl
2019-11-17 02:31 #3 av: suzzina

#2 aja den har jag försökt jämföra med men fattar ej vart hon är :) hon är dvärgvädur
Och är ungefär tre månader typ..

Anmäl
2019-11-17 02:33 #4 av: suzzina

#2 Sådär kanske :) vet att hon växer fortfarande men ändå :)

En fråga hur gör du om du ska lämna dina över natten, kaninvakt eller extra mkt hö & vatten?

Anmäl
2019-11-17 13:19 #5 av: Karties

Om det är bara över natten, så ser jag till att de har färskt hö och vattenskålarna fyllda.

Det mesta jag lämnat min kanin ensam är 24 timmar. Men då åkte jag snabbt hem en snabbis för att fylla på och ge något gott att äta.

Längre period är det kaninvakt, familj eller grannar som fyller på med mat och vatten :3

Anmäl
2019-11-17 13:23 #6 av: Karties

Du får senare dra ner på pelletsen när den är runt 8 månader/ 1 år. De brukar sluta växa runt den åldern och behöver inte lika mycket mat. Inne kaniner behöver ofta ingen pellets allts, de klarar sig på bra kvalitet hö och lite godsaker ibland och bladgrönt :3

Anmäl
2019-11-17 21:30 #7 av: Twix*

Håller med #6. Kaniner ska inte ha något underhudsfett men om en kanin får röra på sig för lite och därav är dåligt musklad kommer inte mer pellets göra saken bättre. Den kommer bara lägga den extra energin som fett om inte kaninen får mer motion.
Det är svårt att avgöra hull på kaniner, speciellt om man bara har en och inte kan gämföra med något men du får göra det bästa av tipsen du fått och inte överdosera mängden pellets.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.