Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 783 ggr
Mil0u
2019-11-11 21:39

Kanin som bajsar/äter och dricker mycket

Hej! Min dvv på 5 månader äter bajsar och dricker väldigt mycket. Vi måste till exempel byta hans låda minst en gång om dagen och samma med hö och vatten. Är detta normalt? Han beter sig annars normalt

Annons:
Maleficum
2019-11-11 22:05
#1

Har ni mätt hur mycket vatten han dricker? Ibland kan det verka mycket fast det är helt normala mängder. En kanin kan drick upp till 150ml/kg/dygn utan att det är något konstigt. Speciellt om de äter mest torrt hö kommer dem dricka mer.

Hur mycket väger han?

Hur stor toalåda har han?  Bra att veta är att en kanin bajsar runt 200-300 pluttar om dagen så det blir lätt en del.

Att han äter mycket hö är bara bra!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Mil0u
2019-12-01 21:35
#2

#1 det är en dvärgvädur, så han väger runt 1, 5 kg. Hans toa låda är ungefär 20x15 cmsom blir fylld varje dag. Han dricker en hel matskål som är ungefär 150 - 200 ml om dagen och hela sin kroppsstorlek i hö varje dag

Maleficum
2019-12-01 21:47
#3

#2 Dem ska äta sin kroppsstorlek i hö varje dag så det är bara positivt! Och den mängden vatten till den kroppsvikten är heller inget konstigt så skulle säga att allt är helt normalt!

Däremot så skulle det nog inte vara helt fel med lite större toalåda!

Är inget konstigt att toalådan måste göras rent dagligen, det är bara bra så det är rent och fräscht! Passar just nu min kompis två kaniner (så har tre stora med min just nu) och de har två toalådor (samt har möjlighet att gå ut på tomten på toa stor del av dagen när jag är hemma) och jag rensar oftast både morgon och kväll i den låda dem använder mest (den mina kompisars kaniner har på natten behövs bara rensas en gång om dagen för dem använder den bara på natten).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

sp0ngeb0b
2019-12-02 08:23
#4

Tycker också det låter normalt. Min dvv på 2 kg dricker alldeles för mycket, upp emot 1 liter om dagen och på 2 dagar kissar han ner en hel kattlåda på 50 x 35 cm. Han är under utredning hos veterinären så ingen behöver oroa sig :)

Maleficum
2019-12-02 12:04
#5

#4 Hoppas dem hittar problemet och att det är något som går lätt att bota!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

frer
2019-12-04 12:50
#6

Troligen är det normalt. Du har för liten vattenflaska och för liten toa. Mina kaniner har jättetoa-lådor och jättevattenflaskor. I botten av toan häller jag ett extra bra  aktivt kol pulver som inte dammar alls och suger upp urin, bajs,  bakterier och dofter så det stinker knappt bajs.  Vattenflaskorna motsvarar kaninernas vikt (så tyngsta kaninen på runt 5kg har 5L vattendunk och minsta 2L) och toalådan räcker i en vecka och har högst upp ett galler som kaninerna står på så att de får ingen kontakt med urinen och avföringen i toan.

Annons:
Mil0u
2019-12-09 22:54
#7

OK tack !

Finafisken09
2019-12-18 00:07
#8

Håller med om att det låter normalt. Har själv två kaniner och två stora kattlådor som byts varannan dag. Däremot rekommenderar jag inte endast nät i bottnen då kaninerna kan få stora problem med bölder på fötterna då de inte har trampdynor som t.ex katter och hundar.

Upp till toppen
Annons: