Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 877 ggr
Idahamstern
11/10/19, 9:03 AM

Översocial kanin

Hej! Min kanin är verkligen översocial och så fort man går förbi buren så springer hon mot mig och vill verkligen få uppmärksamhet. Självklart får hon komma ut varje dag från buren. Men nu på vintern blir det istället promenader, eller att hon får springa lös en stund på golvet eftersom hon bor i ett kaninstall där det är ungefär 10 grader så får hon inte vara ute för länge eftersom det är så kallt. Men eftersom jag har fyra andra kaniner så kan jag inte vara med henne hela tiden, det är väldigt jobbigt att hon hela tiden vill ha uppmärksamhet och så fort hon ser mig börjar hon krafsa på buren men när jag kommer blir hon lugn. Hon har en ganska stor bur som är 240x60. Jag funderar på att låta en av mina hanar flytta ihop med henne när han har kastrerats. Tänker att hon kanske får mer att göra när hon har en kompis att gosa med. När hon hade sin kull så var hon mycket lugnare och brukade sitt och gosa med sina ungar. Tror ni att det är en bra idé att låta henne bo tillsammans med en annan kanin? Har läst i en bok att kastrering inte är bra och att det inte är bra att ha två kaniner i samma bur eftersom brunstiga honor kan bli jobbiga för kastrerade hanar. Det stod även att kastrerade hanar kan bli aggressiva och visa psykisk ohälsa. Jag har haft kastrerad hane som bott tillsammans med en hona och då har jag inte märkt av det, är det någon annan som har märkt av det?

Annons:
Maleficum
11/10/19, 11:07 AM
#1

Jag hade helt klart kastrerat ena hanen och låta honom flytta in till henne (finns möjlighet hade jag även försökt få till större bur/hage och ordentligt med saker de kan gömma sig bakom så de har gått om utrymme att komma ifrån varandra om de vill).

Min kompis hane är precis som din hona och han mår mycket bättre när han har en kaninkompis (trots att han är en frigående kanin inomhus behöver han mer social kontakt än vad min kompis familj kan ge honom).

Ofta blir hanarna lugnare vid kastrering och i dagsläget, speciellt hos kaninkunnig veterinär, så är riskerna minimala vid kastrering av hankaniner. Verkar det bli jobbigt vid brunst skulle jag rekommendera att även honan kastreras.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Idahamstern
11/10/19, 2:05 PM
#2

#1 tack för svaret! Då blir det nog kastrering när han är tillräckligt gammal:)

Mirriz
11/13/19, 3:42 PM
#3

Skulle också kastrera och sätta ihop, har själv inte märkt någon av konsekvenserna du skrivit. Om honan skulle bli jobbig när hon är brunstig så är det bra om de har stor yta så att de iallafall kan komma undan från varandra (och det absolut bästa är ju om båda är kastrerade.

Mirriz
11/13/19, 3:42 PM
#4

Skulle också kastrera och sätta ihop, har själv inte märkt någon av konsekvenserna du skrivit. Om honan skulle bli jobbig när hon är brunstig så är det bra om de har stor yta så att de iallafall kan komma undan från varandra (och det absolut bästa är ju om båda är kastrerade.

Idahamstern
11/14/19, 4:45 PM
#5

#4 tack!:)

Upp till toppen
Annons: