Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 410 ggr
ShirayukiWistalia
11/9/19, 7:08 PM

Kaninunge 1 vecka torr hud

Hej! Vi köpte några kaniner i början av året, och veterinären sa att alla var tjejer. Vi trodde därför att det skulle gå bra att ha de ihop, men två av de var visst killar, och det slutade med att en av honorna fick en kull på 5 små kaninbäbisar. Den minsta av dessa 5 är super torr i huden och det är en massa vit/gula prickar överallt på skinnet, det lossnar också en massa skinn som bara faller av, och den kliar sig mer än de andra. Jag har hört av en kompis att de hade en kattunge med torr hud och den fick sticka till veterinären och få en spruta, och jag undrar då om det är samma med kaniner? Och är det isåfall någon vits med att hoppas för den, för en sån liten unge kan väl inte sticka till veterinären när den bara precis fått päls? Finns det hopp för den? Är det något farligt?

Väldigt tacksam för svar!

Annons:
91Marran
11/9/19, 7:16 PM
#1

Jag skulle avliva den eftersom det är så tidigt.

Mvh
Mig

Uppkatten
11/9/19, 7:20 PM
#2

Veterinärmedicinska frågor ska alltid hänvisas till veterinär, och inte bli föremål för en massa "tyckanden". Kontakta din veterinär med andra ord. Även kaninungar har rätt till veterinärvård och rätt att få ett långt och gott kaninliv om det går att hjälpa dem.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

ShirayukiWistalia
11/9/19, 7:27 PM
#3

Uppkatten det är klart att den har rätt till vård men jag ville veta om det fanns en chans och vi vill ju inte vänta till i övermorgon bara för att få tag på veterinären vi kommer fortfarande det men tills det så kan vi lika gärna se om någon här vet! Plus att jag ville veta om så pass små kaninungar inte blir ihjälskrämda av att vara hos veterinären

Uppkatten
11/9/19, 7:32 PM
#4

Prova att kontakta t ex First Vet på: https://firstvet.com/sv/. D v s "träffa veterinären i mobilen". Vill minnas att det även finns fler veterinärer enl. samma koncept. Självklart ska ni inte vänta tills i övermorgon om en så liten kaninunge mår skruttigt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
11/9/19, 7:36 PM
#5

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

ShirayukiWistalia
11/29/19, 7:36 PM
#6

De är nu 4 veckor och alla är i topptrim!

Förlåt att jag fick det att låta så förfärligt dramatiskt. När jag nu senare tar en närmare titt så inser jag hur mycket värre det lät och jag förstår dig, 91Marran, när du säger att du skulle ha avlivat den när det lät så illa. Men jag tycker fortfarande att även om det hade varit så illa borde man ju i alla fall ha försökt rädda den lilla stackaren.

Tack för de snabba svaren jag fick när jag frågade! Och god jul, även om det är ett tag kvar! :3

Annons:
Upp till toppen
Annons: