Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 711 ggr
kaninalskaren06
11/9/19, 1:18 PM

Hur får man kaninen att lita på en

Hej! Jag har en dvärgvädur hane som är ca 6-7 månader. När jag fick honom tränade jag länge på att han skulle våga äta ur handen osv. Och det funkade ganska bra och han var inte så rädd. Men nu så är han jätte rädd, han brukar slicka på mig ibland. Han gillar typ nt att bli buren. Men min kompis behandlar hnm som en leksak o bara ”hämta honom nu” och lyfter han jätte konstigt, skriker när han är i närheten (likaså min syster.) han blir jätte nervös. Vet inte hur jag ska få hnm att känna sig trygg med iaf mig?

Annons:
Codswallop
11/9/19, 1:24 PM
#1

Sluta bjuda hem din kompis, eller säg till personen på skarpen att den inte får röra kaninen. Kan den inte bete sig bland djur ska personen inte vara bland djur heller.

Arcade-Foodie
11/9/19, 4:15 PM
#2

Du får helt utesluta annat folk nära din kanin tills du har tränat upp honom. När din kanin skriker är han jätterädd och bara en tidsfråga innan någon blir biten. Du får träna honom varje dag och låt honom äta dagligen från handen. När du har byggt upp en stabil band/förhållande kan du sakta introducera honom till andra människor men då är det bara du som får hantera honom. Detta är för att ge honom en trygghet och säkerhet som han byggt upp med dig. Han kommer senare kunna acceptera andra människor men först behöver du bygga upp eran förhållande och skapa en trygghet åt honom. Äger själv en kanin som var som din, fick honom när han var 5 månader från en barnfamilj. De berättade att han bit aldrig människor och var jättesnäll. Tyckte oxå att han verkade jättetrevlig och sånt när jag såg honom, men då var det att de höll honom hela tiden. Men fick kämpa i ett år för att göra honom tam och för att han skulle sluta bitas. Men han är extrem gosig och mysig, jag kan göra vad som helst med honom utan att han bits. Men han har fortfarande en trigger zone som andra måste se upp för och för unga barn kan han än inte hantera. Du vill inte att din kanin ska bli värre och bli ännu mer rädd. Detta vill du inte att din kanin ska få, extremt svårt att träna bort och det tar lång tid. Min familj och vänner accepterade att de inte fick hantera eller träffa min kanin. Men nu är det inga problem efter all träning och jag har en riktig kelgris som kompis. Ingen kan misstänka att jag tragglade i 1 år för att göra honom tam samt att han var en riktig bitare.

kaninalskaren06
11/9/19, 6:36 PM
#3

Tack så mycket för era svar. #2 är rätt så säker på att min kompis inte kommer acceptera de och bli typ ledsen, tyvärr :(

Arcade-Foodie
11/9/19, 7:48 PM
#4

En riktigt kompis skulle förstå och respektera dig, berätta att det är en tidsfråga innan din kanin blir aggressiv och kan börja bitas. Man kan även dra en vit lögn och säga din kanin har bitit dig. För om han fortsätter vara så rädd är det bara en tidsfråga innan det tippar över och han agerar i självförsvar. Du vill ju ha en kelig kanin som är trygg och är en nära vän. Inte en kanin som är livrädd för människor och undviker en ^^ Du som ägare måste tänka från din kanins perspektiv. Tänk dig hur rädd och stressad han är, vet själv hur jäkla jobbigt det är att vara rädd och stressad, så det är inget man ska strunta i. Du och din kompis kan göra andra saker än att hålla på med din kanin. Din vän får vänta tills din kanin är tryggare och tamare.

Mollyholger
11/12/19, 11:47 PM
#5

Skit i kompisen???! Om någon skulle behandla min kanin som en "leksak" skulle den mycket snabbt få veta att det INTE är okej. INGEN lyfter kaninen på ett obehagligt sätt, och om du inte klarar av att sätta din kanin i första hand så borde du absolut ge honom ett bättre hem. Alltså seriöst jag FÖRSTÅR INTE hur detta ens är något du funderar på? Bort med kompisen, sluta göra saker som inte är bra för din kanin. Kaninen går först, så är det bara. Människor som inte fattar detta borde inte få ha djur alls!!!

kaninalskaren06
11/13/19, 6:36 AM
#6

#5, ta det lugnt. Enligt dig verkar de som att jag är en jätte dålig djurägare för att jag ber om hjälp? Min kanin betyder allt för mig, okej? Jag har bara väldigt svårt att säga nej.

Annons:
Mollyholger
11/14/19, 7:51 AM
#7

Du är inte en dålig kaninägare för att du ber om hjälp. Du är en dålig kaninägare OM du inte kan säga nej till nånting som skadar eller gör det obehagligt för din kanin, exempel: "Men min kompis behandlar hnm som en leksak o bara ”hämta honom nu” och lyfter han jätte konstigt" <- detta är absolut inte okej. Eller när du skriver att "är rätt så säker på att min kompis inte kommer acceptera de och bli typ ledsen, tyvärr :(" så får du det att låta som att det spelar någon roll om din kompis blir ledsen för att han/hon inte får hålla på sådär med din kanin?  Och då vill jag bara poängtera att din kompis känslor i den här situationen inte är det viktigaste.

Arcade-Foodie
11/14/19, 10:00 AM
#8

#7 Istället för att säga någon är dålig. Bättre att ge tips? vad personen kan göra bättre och förbättra situationen. att bara ge kritik ger det en väldigt negativ ton. Speciellt när man bara skriver och inte pratar. Man kan lätt misstolka texterna och kan bli sårad. #6 Kan själv förstå hur svårt det är att säga nej till folk är. Har alltid haft svårt med det men blir bättre med det, annars skulle jag blivit utnyttjad väldigt ofta av både vänner och arbetskamrater. Men det är något man måste lära sig och våga stå på sig. Detta gäller speciellt när det gäller ens egna husdjur :)

Molly Bjärhall
11/16/19, 11:24 PM
#9

Be dina föräldrar att säga till din kompis att det inte är acceptabelt! Lycka till

Upp till toppen
Annons: