Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 792 ggr
malinso
2019-11-05 09:23

Klippa långhårig kanin på vintern?

Jag har en långhårig dvärgvädur som bor ute året om. På sommaren klipper jag hennes päls då hon blir så varm. Tänkte först att det kan jag ju inte göra på vintern, då behöver hon ju sin långa päls för att hålla sig varm. Problemet är bara att det hela tiden blir stora tovor i pälsen, trots att jag borstar henne i princip varje dag. Har någon annan erfarenhet av långhåriga kaniner? Jag tänker att jag kanske kan klippa henne lite ändå, att det snarare är tjockleken på pälsen som värmer henne, än längden?

Annons:
Maleficum
2019-11-05 15:48
#1

Jag har angorakaniner och när jag hade dem ute så fick man ju klippa dem ändå på vintern (om det var dags för det då eftersom dem måste klippas minst vart 3:e månad). Hade dem oftast inne några dagar efteråt tills pälsen växt ut lite (angorakaniners päls växer ju ca 1mm om dagen så det går rätt fort). Eftersom angoran inte fäller på samma sätt som en "normal" kanin så sätter dem heller inte vinterpäls på samma vis (och tappar därför inte det värmande i sin päls om de bor inne ett tag). Jag försökte dock tajma in det så jag inte behövde klippa när det var som kallast ute. Vet dock inte hur andra former av långhår funkar.

Men du kan ju även klippa och lämna en del längd kvar på pälsen så du får bort tovorna och se till att hon har lite extra halm/hö att boa in sig i om det skulle bli extremt kallt och även ge lite extra kraftfoder/pellets så hon får hjälp att hålla värmen om hon verkar frysa.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

malinso
2019-11-05 17:29
#2

#1 Tusen tack för svar! Då ska jag ta och klippa henne lite.

Mirriz
2019-11-06 20:23
#3

Tovor kan vara för himla jobbiga ibland. Men klipp henne ibland men mest på de absolut nödvändiga platserna, inte som på sommaren då man gärna vill klippa så mycket som möjligt. Och precis som tidigare nämnt varma bolådor men jag tycker också att chansen att få springa av sig för att få upp värmen är viktig. Hur stor yta bor hon på?

Upp till toppen
Annons: