Annons:
Etikettallmänt
Läst 394 ggr
Li.nda
11/2/19, 5:55 PM

Lösgående kanin?

Hej! Läget är som så att jag ska hjälpa en bekant och ta över deras redan lösgående kanin. Jag har gått i tankarna länge på att skaffa marsvin igen, men när detta kom upp och jag fick möjlighet att hjälpa kändes det självklart. Jag har haft kanin större delen av mitt liv. Så det kändes som detta var ”menat”. Han är ca 7 månader gammal och rumsren idag. Han springer fritt i deras hem. Jag har med haft lösgående kaniner tidigare men aldrig tagit över en som varit lösgående och rumsren innan jag fick den. Jag har nämligen ingen bur och läget är akut - vet ni om de kan bli svårt att hålla en kanin rumsren om man flyttar den? Eller brukar rumsrena kaniner hålla sig rumsrena? Jag har planerat att dela av vardagsrummet till en början. Men det är som sagt lite bråttom och jag hinner inte köra iväg till en djuraffär och skaffa en bur innan jag hade behövt hämta hem honom. Någon med erfarenhet?

//Linda

Annons:
Arcade-Foodie
11/2/19, 6:12 PM
#1

Är han kastrerad? Om inte så komme han markera revir men så länge det är i ett rum med inga möbler så kommer den vara rumsren ^^

Namiko
11/2/19, 7:19 PM
#2

Risken finns att han markerar för att göra sig hemmastadd, speciellt om han inte är kastrerad, men jag har aldrig haft problem vid flytt med rumsrena kaniner och tog över en frigående kanin i januari. Han skötte sig lika bra här som i sitt förra hem från dag ett. Hade varken bur eller inhägnad åt honom och det gick jättebra.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Li.nda
11/2/19, 9:08 PM
#3

Tack för eran svar! Känns bra. Han är kastrerad :-)

//Linda

Maleficum
11/2/19, 9:50 PM
#4

Precis som tidigare sagt brukar det inte vara några problem (mer en eventuellt kiss markering speciellt av okastrerad kanin), möjligen lite markeringspluttar här och var i början.

Min kanin åker med till landet och var aldrig problem (första året kissa han ibland på mattorna men det visa sig bero på att hunden gärna la sig för att sova i hans toalåda :P) och passar till och från min kompis kaniner och dem har inga problem att direkt hitta (och använda) Kenzies toalåda (fast dem har med sin egna :P).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: