Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 468 ggr
sp0ngeb0b
10/30/19, 1:14 PM

Nafsar/bits genom gallret

Jag som är nybörjare har nyligen adopterat två kaniner som inte kände varandra sedan tidigare. En dvärgvädurshane på 8 mån som kom hit för 1 mån sedan, och en dvärghona på 9 mån som kom hit för några dagar sedan. Hanen är frigående inomhus, är nykastrerad och på grund av platsbrist har jag tyvärr fått ha honan i en bur så länge (de får ju inte gå ihop än pga att han fortfarande kan göra henne dräktig). Men jag brukar släppa ut henne på golvet när jag är hemma och har då kompostgaller som avgränsning. De brukar vara nära varandra och nosa genom gallret, men jag har även märkt att de nafsar/biter på varandra genom gallret. När de står huvud mot huvud står de båda och nafsar, de verkar inte arga eller sådär dock. Honan brukar även lägga sig ner vid gallret bredvid hanen, men hanen brukar då fortsätta nafsa på henne (oftast ryggen då det är vad han kommer åt genom gallret). Hon verkar inte tycka det är jobbigt dock utan brukar bara ligga kvar ändå med alla benen utsträckta. 

Så jag undrar helt enkelt vad detta nafsande kan betyda? Är det någon typ av mys/hälsning eller är det något värre? Känns ju inte som något illa eftersom det är ganska lugnt nafsande och ingen verkar rädd eller arg men vill ändå höra vad ni har att säga om det.

Annars ser jag det som ett gott tecken att de gärna är nära varandra trots gallret, även om jag vet att de kan ryka ihop ändå när det väl är dags att ta bort gallret…

Annons:
Kyograze
10/31/19, 1:27 PM
#1

Jag vet inte vad det är,  men en kompis kaniner gjorde såhär till en början. Det gick över ganska snabbt och sen har hon inte sett det mer. Hade varit roligt om någon visste vad det betydde!

sp0ngeb0b
10/31/19, 3:55 PM
#2

#1 Hmm okej, då är det kanske något de gör för att lära känna varandra? Jag är inte speciellt bra på kaninspråk haha. Får väl se vad som händer, om de fortsätter. Än så länge håller de på i alla fall men de har ju inte ens bott grannar en vecka än. Hoppas också att någon vet, vore intressant. Hittade inget på google nämligen.

Ljungåsen
11/1/19, 7:10 AM
#3

Jag tycker det låter som att de putsar varandra. Det kan se rätt så våldsamt ut, men är definitivt ett positivt tecken. Rekommenderar följande länk som en introduktion till kaninspråk. http://language.rabbitspeak.com/

sp0ngeb0b
11/1/19, 6:01 PM
#4

#3 Åh men vad skönt. Så kan det säkert vara, det ser ju ut som att de uppskattar det. Vad glad jag blev. Och tack för länken, den ska jag ta och läsa.

Mirriz
11/2/19, 8:59 AM
#5

Jag tänker att de vill lära känna varandra och ger då lite tjuvnyp till varandra för att liksom göra upp rangordningen. För nån måste ju då bestämma. Att honan lägger sig nära är positivt för då är hon inte rädd för hanen och en ihopsättning skulle nog kunna gå rätt bra (senare) eftersom ingen av de verkar vara så våldsamma mot varandra.

Upp till toppen
Annons: