Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 645 ggr
Kaninpluto
2019-10-28 20:57

Kullsyskon hanar ihop?

Hej! Hittade en tråd här i forumet om hankaniner ihop. Läser att de sällan funkar ihop på forumets infosida men i tråden känns det som många har hankaniner ihop. Jag tog de två sista kullsyskonen i en kull med info om att det var en hane och en hona. Med facit hand visade det sig vara två hankaniner. Födda i April. De kastrerades i Augusti. Allt har gått så bra tills idag, då de är 6 månader och några dagar. De bråkar och snurrar runt och uppenbarligen bits de då de här tussar i mun. Särade på dem. Lät dem lugna sig en stund och sen öppnade jag buren (2-våningsbur) mellan våningarna igen och de rök ihop direkt igen. Särade på dem igen och törs inte sätta ihop dem igen. Ändå är de och puffar på luckan till varandra. Så sent som igår putsade de varandra. Är det vanligt att även kastrerade kullsyskonhanar inte går ihop och börjar bråka rätt vad det är? Är det mest troligt att dessa två inte kan vara ihop längre med tanke på dagens bråk? Verkar som så många har kaniner tillsammans och att det funkar när jag läser här. Känns så tråkigt att de inte har någon kompis helt plötsligt och måste bo isär 😞.

Annons:
Arcade-Foodie
2019-10-28 21:03
#1

Ibland går det inte och utrymme spelar också mycket roll om kaniner går ihop. De kanske funkar tillsammans med någon hona i flocken men det kan man aldrig veta. Alltid bättre att vara på den säkra sidan, det kan också vara att de har lite hormoner kvar i systemet som spökar. Tar lite mer än 2 månader för att lugna ner sig. Har själv så att alla mina 3 kaniner bor isär från varandra. 2 kastrerade hanar och en hona, hanarna funkar tillsammans men vågar inte riktigt sätta ihop dem för att de är hanar som inte är kullsyskon 😣

[annajohannas]4
2019-10-28 22:31
#2

Man får endast  ha kastrerade hanar i hop, okastrerade ska bo ensamma. Sedan går inte alla individer ihop, En del går bra att ha i hop, medans andra bara bråkar, och det kan hända även om de är uppvuxna med varandra.

Kaninpluto
2019-10-29 00:52
#3

Tack för svaren. Annajohannas; Ja de är kastrerade men det hjälpte tydligen inte. Karties; Tack för tydligt svar. När jag läser det tänker jag att det är bäst att inte sätta ihop dem igen. Tänk om dessa enorma bråk (var inget smågnabb) sker när jag inte är hemma liksom. Kan ju bli enorma skador tänker jag. Det var inte ens lätt för mig att sära dem. Men känns så tråkigt för tills idag har de ju haft sånt sällskap av varandra; sover alltid med varandra och putsar varandra. Och nu detta! Inge kul alls 😞. De lever ju i grupper i det fria. Ja, ytan känns alltid för liten för burdjur 😞. Köpte en tvåvåningsbur men känns ändå inte stor nog. De är förstås ute och hoppar men nu kan de ju inte vara ute samtidigt nåt mer. Angående hormonerna så läste jag att de finns kvar efter… men de har ju funkat bra efter kastreringen i mitten av Augusti tills nu. Jaja, bara att acceptera att de inte kan bo ihop. Men känns ledsamt att sära på dem när de varit såna vänner. Men än mer ledsamt att de bråkar och skadar varandra. Men från en dag till en annan? Sån vändning. Tack igen!

CamillaS
2019-11-03 15:10
#4

Jag har ingen erfarenhet själv av två hanar tillsammans, men det jag har läst på olika forum  är just detta klassiska att det går jättebra i början att ha dom tillsammans men sen från ingenstans ryker dom ihop. 

Det är inte jätteofta det har fungerat att ha två hanar tillsammans. Om du skulle tycka det är ok att skaffa fler kaniner så är dom bästa kombinationerna hona + Hona eller hane? + hona och helst kastrerade då båda könen.

Mirriz
2019-11-05 11:13
#5

Ha tålamod :) Vet en som hade två hanar ihop och det tog ett år att få de att acceptera den tredje hanen. Men det viktigaste är nog att ha större yta med plats för flera gömställen samt att det är neutralt för det kan ju vara så att de helt plötsligt kom på att de behöver försvara sin bur. Är det nytt och lite läskigt kan de söka sig till varandra och komma överens. Så mitt tips? är att inte ge upp, fråga folk som satt ihop hanar och prova på deras vis oså. Sen får man inte prova så ofta att de blir stressade. Men ge inte upp än❤️

Upp till toppen
Annons: