Annons:
Etikettallmänt
Läst 1112 ggr
Anntho
2019-10-17 22:00

Köpa kanin - tankar

Hej, Vuxen person här som vill köpa en kanin. Mina barn som är i tidiga tonåren är inte anledningen. Jag vill ha en själv 🥰 Kanske är lite konstigt men så är det. Har lite funderingar och tänkte be om hjälp av er mer erfarna. Hade utekanin som ung men det är ett tag sen. Jag vill ha den frigående inomhus och även en stor Hage ute med hus som den kan vara på sommaren när vi jobbar. Men jag har två hundar. De är snälla men är orolig med hur det ska gå. Vilken ras? är bäst som en lugn frigående kanin? Är det någon som passar bättre med hundar? Jag tänkte mig adoptera en eller är det bättre med en unge när man ska vänja vid hundarna? Hane eller Hona?? Tack för hjälp!

Annons:
Arcade-Foodie
2019-10-18 20:30
#1

Hmm, beror helt på hundarna och hur stora de är. Om de är större raser skulle säkert en större kaninras vara bättre. De är också oftare lugnare än de mindre. Vet att alla mina kaniner är vana är möta hundar och blir lite rädda i början men blir van senare. Så länge hunden är lugn och låter mina kaniner anpassa sig. Har själv en frigående kanin och 2 utekaniner. Min favorit ras är hermelin kaniner men de är inte så mycket att mysa med som en fransk vädur. Välj en ras som passar dig, någon du tycker verkar mysig. Men kan säga att fransk vädur är väldigt lugna och mysiga, med härlig personlighet. De tillhör jätteraserna av kaniner men blir inte lika står som en belgisk jätte eller tysk jättesheck. Bättre att köra med en unge men det går att göra en vuxen van med hundar men det beror helt på hur kaninen är. Vet att jag gjorde min första kanin van med katter men i början var han livrädd för dem. Men hans bästa kompis senare var en katt, de tvättade varandra och sov bredvid varandra, så vuxen fungerar också. Tycker hane, de är lättare att kastrera och det är billigare. Bäst är att kastrera/sterilisera kaniner för att göra dem rumsrena, de har en tendens att markera revir. De slipper också humörsväningar och minskar risken för att utveckla cancer, detta gäller speciellt för honor ☺️ Kaniner får en jobbig tonårsperiod som jag kallar det när de går från unge till vuxen. När alla hormoner leker med dem, vissa kan bli aggressiva , markera revir, uppvakta en mm. Händer ofta att kaniner säljs runt den ålder, för att deras beteende som unge helt ändras och är inte längre den gosiga kaninen de hade. Har själv en som var aggressiv när han var yngre och en som hade en tendens att klättra i hyllor och kunde inte ta sig ner. Men det lugnar ner sig efter 1 år oftast, annars brukar kastrering hjälpa.

Anntho
2019-10-18 20:51
#2

Tack för svar! Jag har faktiskt funderat på fransk vädur. Just på grund av att det gärna får vara lite storlek på den för hundarna. Det jag är orolig för är att den kanske sparkar vår lilla hund. Har en liten vitt fluffig dam på ca 6kg. Hon är 7 så ganska lugn och fin.. Tror ni en sån stor kanin kan skada henne? Har läst på lite om fransk vädur och rasen låter bra för oss. Speciellt som den ska vara lös i villan med ett eget rum på natten och när vi jobbar. Tänkte ha en barngrind så det inte stängt helt.

Arcade-Foodie
2019-10-18 21:23
#3

Om den växer upp med hundar från unge, så kommer den inte attackera hunden. Så länge hundarna sköter sig. kaniner gör bara sparkar i självförsvar samtidigt som de är rädd, men de väljer oftast att gömma sig. Vissa kaniner kan vara mer tuffa och gå in, men då är det inte bakben sparkar utan fram tassar som slåss och bitningar. Sparkningar kan hända om de bli jagade och känner sig trängda, ingenstans att gömma sig och känna sig trygg. Har aldrig sätt mina kaniner sparka mot något, de gör sitt och håller sig undan. Lite som en katt som kommer och gå som de vill. Äger själv en fransk vädur som är 6 år nu, man får tänka också att de större raserna inte blir lika gamla som de små. Men det är en underbar ras, mycket att krama och gosa med ☺️

Anntho
2019-10-19 12:24
#4

Tack för svar :) Vad är den största skillnaden mellan dvärgvädur och fransk? Är det bara storleken som är skillnad eller temperament.. Har hört att de är ganska sjuka de franska och det känns ju inte så bra :)

Arcade-Foodie
2019-10-19 14:02
#5

Hmm, om jag ska baser efter mina. Äger också en dvärgvädur. Dvärgväduren är det mer fart i och energi, gillar att mysa men kan inte köra lika långa stunder som min fransk vädur. Tror största skillnaden mellan dem är storleken och att fransk väduren inte är lika mycket spring i och betydligt lugnare temperament. Men nu är min dvärgvädur avlad för hoppning men har honom som kelkanin. Kaniner har olika personligheter, så man kan inte exakt dra alla över en linje. Viktigast är att ha koll på föräldrarnas temperament och köpa från riktiga uppfödare och inte hobby. De har bättre koll på sina kaniner och deras linjer. Det är säkrare att man får en frisk kanin.

Mirriz
2019-10-19 16:23
#6

Mitt tips? är att skaffa två kaniner, de mår mycket bättre om de har en artfrände att prata med eftersom de är väldigt sociala djur. En kastrerad hona och en kastrerad hane brukar fungera allra bäst ihop. Så antingen köper man två bebisar och sätter ihop de efter kastreringen -då kanske det är lättare att få de att gilla hundarna men du själv måste se till att de blir kastrerade och ihopsatta. 

Annars kan man höra sig till ett omplaceringshem till kaniner. De allra flesta har kaniner som går i par och redan är kastrerade (om åldern är inne). Då behöver man inte kastrera/sätta ihop de själv men de kanske har svårare att anpassa sig till hundarna. Har du tur hittar du ett par där jourhemmet har egna hundar så att kaninerna är vana.

Annons:
Upp till toppen
Annons: