Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 335 ggr
Minakaniner
10/17/19, 3:05 PM

Grävande kaninhona - tacksam för tips!!

Hej alla,

Jag har en kaninhona som är snart 9 månader gammal och jag kastrerade henne för 6 veckor sedan. Hon är en glad och aktiv kanin och väldigt nyfiken och busig av sig.

Innan kastreringen när hon var ca 5-6 månader började hon gräva frenetiskt i lådan där de går och kissar/bajsar (jag har två kaniner, en kastrerad hane också på 4,5 år). Hon  grävde ur hela lådan så allt hamnade utanför vilket är mindre kul. Min hane har nu börjat gå utanför lådan, vet inte varför men verkar som att inte vill gå i lådan när hon krafsat där, sen hamnar ju allt utanför så han kanske tror han ska gå där.

Jag tänkte att detta var ett tecken på könsmognad och att hon vill "bygga bo" och trodde det skulle avta efter kastreringen, vilket det gjorde en stund. Men nu de senaste dagarna har hon börjat igen och även gärna lägga sig framför min hane med rumpan lite i vädret. Min fråga är, är det här grävandet tecken på brunst? Och i så fall, hur lång tid brukar det ta efter att man kastrerat till att det försvinner?

Mina kaniner är frigående inomhus så därför är det ganska jobbigt när man har deras strö överallt till slut. Några tips? någon?

Annons:
Upp till toppen
Annons: