Annons:
Etikettallmänt
Läst 651 ggr
Wilma.frågor
2019-10-13 09:51

En till kanin?

Hej! Min kanin är 5 år gammal och springer fritt i vår lägenhet. Jag kollade på nätet och fick då se att man ska helst ha fler än en kanin eftersom att dem är flockdjur. Kan man skaffa en till kanin även fast han är 5 år gammal?

Annons:
Fridaaaa
2019-10-13 10:45
#1

Jadå om han är kastrerad

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Wilma.frågor
2019-10-13 11:30
#2

Han är dessvärre inte kastrerad. Kan man skaffa en hona för att sedan kastrera?

Fridaaaa
2019-10-13 11:32
#3

#2 Han behöver kastreras. Räcker inte att honan är det, för risken är stor att han försöker para och är på henne ändå och blir jobbig.

Kastrera honom och skaffa hona, gärna kastrera henne med :) Slippa jobbiga hormoner samt slippa risk för livmodercancer

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Wilma.frågor
2019-10-13 12:13
#4

Ok! Tack för svar!

[annajohannas]4
2019-10-13 21:30
#5

Nu kommer ett litet påpekande, kaniner är inte flockdjur, de lever däremot i grupper. Det är inte säkert att han accepterar en annan kanin, men du får testa dig fram.

Arcade-Foodie
2019-10-13 22:40
#6

Vissa kaniner kan också kräva mer utrymme för att trivas med en kompis. Men första steget är att kastrera din hane ☺️

Annons:
Fridaaaa
2019-10-14 13:52
#7

#5 Kaniner är visst flockdjur.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[annajohannas]4
2019-10-15 08:34
#8

#7 Åh, det har man alltid hört, men det är ju inte alltid så.
Jag har haft kaniner i ett stort stall i lösdrift, där honorna växte upp tillsammans, men delade upp sig i grupper, gud nåde den kanin som kom in på den andra gruppens område.
#0 Har han alltid gått ensam, det är ju inte säkert att han överhuvud taget accepterar en annan kanin.

Fridaaaa
2019-10-15 09:17
#9

#8 Kaniner är en slags flockdjur. Sedan finns det enskilda individer som inte trivs med kaninsällskap men de är inte många

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

juveryMe
2019-10-15 12:47
#10

Om du är med honom mycket och han är trygg med dig så brukar det kunna funka lika bra endå, då tar han dig som en i flocken.

men ja du kan alltid testa, skulle tipsa hona steriliserad eller kastrera din hane om ni ine vill ha ungar

Fridaaaa
2019-10-15 12:58
#11

#10 man kastrerar även honor
Människa kan aldrig ersätta kaninsällskap

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

juveryMe
2019-10-15 13:02
#12

#11

Min kanin hona är nästan som en hund och hon gillar människor mer en andra kaniner.

jätte snäll, smart och intelligent kanin mot alla.

Hon är dock med sin unge nu, är likadan som hon är mot ungen som hon är mot mig.

Hon har varit 1 år med bara mig som sällskap och grannkaniner under som varit elaka mot henne, Möter hon en ny människa är hon lika dan som mot en ny kanin, och lämnar man henne med en filmkamera ser hon deprimerad ut fast om en annan kanin är med henne, sen när man kommer kutar hon till en och blir jätte glad och vill mysa och blir genast mycket gladare i sättet hon är på.

Så jo man kan ersätta en kanin med en annan individ så länge kaninen  känner sig trygg och kroppspråks mässigt förstådd med den individen som är med den.

Fridaaaa
2019-10-15 13:21
#13

#11 Nästan som hund ect har ingenting med det jag skrev att göra
Människan kan oavsett inte ersätta en kaninkompis. Och bäst är att ha minst 2, om kaninen accepterar det vilket de flesta gör, på rätt yta osv.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: