Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 876 ggr
Kaniiiiiintjej
2019-10-10 23:25

Kaninens mage kurrar (överätit?)

Jag har en hona på 8 år som är hur snäll och undebar som helst. Hon äter och dricker och mår hur bra som helst men ikväll började hennes mage kurra jättehögt. Det lät nästan som morrningar tills jag öppnade buren och hon hoppade upp i mitt knä och jag kände att det kurrade till i hennes mage. Hon flyttade inomhus igen idag och jag tänkte mysa till det lite för henne och skivade en bit gurka (kanske en femtedel av en normalstor gurka), lite tomat och kanske 3/4 delars av ett ganska stort äpple som jag sedan gömde i buren lite här och var. Men när jag kom tillbaka en timme senare hade hon ätit upp nästan ALLT, jag tänkte inte på att hon skulle göra det eftersom hon alltid brukar lämna kvar mat. Och sen så under kvällen och nu senare så har hennes mage låtit och knorrat som en människomage kan låta. Har hon äverätit? Kan kaniner överäta och om inte så borde jag vara orolig? (Ps som jag skriver detta kan jag höra hennes mage knorra/kurra och att hon fortfarande äter på äpplet så???)

Annons:
Diddy
2019-10-11 00:39
#1

Hej! Du bör hålla koll på att hon äter och dricker vatten som vanligt. Om hennes mage känns uppsvälld och spänd skulle jag säga att du bör uppsöka veterinär. Hon kan ha fått ”trumsjuka”. Av tidigare erfarenheter kan jag säga att en kurrande mage hos kaniner inte brukar vara ett positivt tecken om det fortsätter. Lycka till!

Upp till toppen
Annons: