Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 440 ggr
Mintra
10/10/19, 5:18 PM

Vilka färger på kaninungar kan förväntas?

Vad kan det bli för möjliga färger efter dessa? Hankaninen är i färgen vitörad white zobelsiames blå. Hans hb: E. Zobelsiames blå vitörad. Ee. Zobelsiames blå vitörad. Eu. Zobel blå. Eee. Zobelsiames blå vitörad (rexpäls) Eeu. Zobelsiames blå. Euu. Zobel blå. Eue. Blå (bärare av zobel och gul) U. Isabella Uu. Otter isabella Ue. Zobelsiames blå Kaninhonan är vitörad havanna wt, rexpälsad. Med följande hb : E. Havanna wt. Ee. Madagaskar är Eee. Isabella Eeu. Zobel havanna Eu. Vit blåögd. Eue. Havanna wt. Euu. Havanna wt otter U. Havanna wt Ue. Havanna wt Uu. Gul/svart Japan wt Uee. havanna wt Ueu. Vit blåögd. Uue. Gul/svart Japan wt

Annons:
NinniH
10/11/19, 10:04 AM
#1

Stämmer det att hanen är white zobelsiames blå vö är det i sådana fall fel färg skrivet på hans mamma. 🙂 Otterteckningen (som i kombination med zobel ger white zobel) ser ut att komma från hans mammas sida och en enfärgad kanin kan inte bära på otter, utan då är de ottertecknade.  Det påverkar inte färgutfallet i kullen, men jag tänkte att det kunde vara bra att veta.

Hur som helst, eftersom det är en massa färger blandat i stammen är det svårt att veta vad föräldrarna ärvt för anlag. Men ungarna kommer först och främst bli otter svart med eller utan vitörat och wienerteckning, eventuellt svart om hanen har enfärgsanlag. Om föräldrarna ärvt fler recessiva anlag kan det exempelvis dyka upp madagaskar, isabella och blå samt ottervarianterna av dessa. Enkelt förklarat så allt som dyker upp utöver otter svart bekräftar vilka recessiva (dolda) anlag de ärvt. 🙂


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Mintra
10/11/19, 10:33 PM
#2

Tack så mycket för ditt svar. Hanen är white zobelsiames blå vö, så då är nog mamman otter isabella. Jag är så dålig på detta med färger, men försöker lära mig 😅 Men enkelt förklarat så behöver båda föräldrarna var bärare av färgerna? Om man tex vill ha havanna, gul osv?

Upp till toppen
Annons: