Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 658 ggr
Helenaw87
10/9/19, 2:13 PM

Vilt japan, Finns detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har nu en kull frasse ungar där mamman är viltgrå och pappan gul/svart Japan. Har läst att vilt Japan finns men sen säger andra att det inte finns. Känner mig smått förvirrad och frågar nu här :) På bilden är två av mina ungar, 15 dagar gamla.

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Annons:
thistletoe
10/9/19, 2:24 PM
#1

Jadå, vilt (G_), enfärg (gg) och Otter (go_) sitter på g locus, medan japanteckningen (bj_) sitter på b locus, därför kan en japantecknad kanin vara vilt, enfärgad eller Otter. Alla mina japaner är vilt japantecknad gul/svart (A_ bj_ C_ D_ G_). Man brukar dock inte ange när man namnger färgen vilken typ kaninen är (alltså vilken variant på g-locus som är synlig).

Rydén91
10/11/19, 8:24 PM
#2

Tycker dom ser viltgråa ut bara

thistletoe
10/11/19, 9:11 PM
#3

Jag såg ingen bild på min telefon så jag har missförstått frågan! 

En vilt japantecknad kanin benämner bara att kaninen har bj och stora G i genkoden, d.v.s. en japantecknad kanin med viltzoner (eftersom den är viltfärgad). Däremot kan viltfärgade kaniner som bär japananlag (som alltså har genkoden Bbj) ha en "japanskugga", utan att faktiskt genetiskt ha teckningen. Dina ungar är viltgrå. Jag är lite dåligt på att bedöma utifrån bilder, men dina kan mycket väl vara synliga japanbärare, men som sagt, deras färg är viltgrå.

Upp till toppen
Annons: