Annons:
Etikettköpes-säljes-transport
Läst 515 ggr
SunnyMoon
2019-10-07 17:49

(O) Hankanin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tyvärr och med sorg måste jag hitta ett nytt hem till lilla Zingo. Det är så att min hälsa försämrats vilket gjort att orken för honom är mindre nu. Han är ca 9 månader enligt förra ägaren och rätt aktiv av sig. Han har en bur här hemma som basic, men släpps ut flera timmar varje dag, eller det brukade vara så. Saken är den att jag pga mina hälsoproblem även börjat på väldigt psykiskt dåligt, och därför händer det att han inte får komma ut varje dag. På natten är han i buren, vilken jag försöker berika med grenar, leksaker och tjockt med spån så han kan gräva. Han har som sagt en del energi och blir frustrerad av att inte få komma ut varje dag och visar det tydligt med stampanden och att rusa omkring i buren. Dessutom har jag en hund med ett traumatiskt förflutet och han är mycket rädd för höga ljud och gömmer sig när kaninen stampar. Jag sover dåligt av att hunden springer omkring i lägenheten när han blir rädd och även hunden har börjat äta dåligt och sova dåligt. Han sitter ibland och skakar så jag måste finnas där som stöd för honom på nätterna. Har försökt ha Zingo löst på natten, men det funkar inte heller för hunden. :( Jag har provat att ge feromonhalsband till min hund i hopp om att han ska lugna sig och känna sig trygg men utan effekt. Vi bor dessutom i en liten 1:a så här inte så många dörrar att stänga om mig heller. I grunden hade jag velat behålla Zingo, men jag känner att det inte funkar längre. Så nu vill jag att han hamnar hos någon som kan ge honom en stor bur, alternativt att han får vara helt frigående. Han är ännu okastrerad men är man villig att kastrera honom skulle han säkert uppskatta en liten tjejkompis. :) Jag vet inte så mycket om honom tyvärr eller var han kommer ifrån. Ingen stamtavla eller härstamningsbevis finns på honom . Zingo är jättesnäll och gullig när han är lugn och fin. Väldigt social och nyfiken! Hoppade upp i mitt knä redan första dagen trots att jag hade förväntat mig en skygg kanin, men nej, han är frammåt. Väldigt trygg i sig själv och blir sällan rädd för saker. :) Ibland får man ett litet tjuvnyp men jag tolkar inte det som aggressivitet utan att han bara undersöker vad du är för något. I rätt hem skulle han kunna bli en underbar kanin bara han får ordentligt med stimulans mer än jag kan ge tyvärr. Zingo är en Lejonhuvad kanin, men han kan ev. ha lite dvärgvädur i sig. Ej seltränad. Borsta honom kan man göra utan problem så länge han får sitta i knät och mumsa på något gått, typ ett stort blad eller en äppelbit. Däremot vill han inte att man rör tassarna så där får man träna lite mer vad gäller kloklippning. Zingo äter 1 msk Cuni Complete varje morgon därutöver hö, gräs och även kvistar jag plockar varje dag. Han är en riktig gottegris och äter det mesta man bjuder på men frukt och grönt får han inte speciellt ofta då jag inte vill riskera att han blir bortskämd. ;) Är du intresserad så kan du ringa/sms:a på 070-6762363 , helst sms i första hand. Berätta om vem du är och vad du kan erbjuda Zingo så kan jag ringa upp när jag har tid. Önskar gärna kaninvant hem och att han får stanna hos dig för evigt. Vill inte att han blir ett slit och släng djur…. Kan vi ha kontakt efteråt så jag vet att allt går bra i det nya hemmet så vore det toppen. :)

Annons:
SunnyMoon
2019-10-07 17:50
#1

Han finns i Fagersta.

SunnyMoon
2019-10-21 13:06
#2

Zingo har fått ett hem nu.

Upp till toppen
Annons: