Annons:
Etikettallmänt
Läst 711 ggr
selmaab
10/7/19, 5:13 AM

underviktig

Hej

Jag har flera utomhus kaniner och vi har aldrig haft problem med sjukdomar eller liknande. Igår dock när jag var ute och skulle ta hand om de hittade jag en utav kaninerna (Mimmi) liggandes under huset i uteburen. Hon rörde sig knappt men såg att hon levde, jag plockade upp henne och märkte att hon i princip bara var skelett och ben. det som förvånade mig är att alla andra kaniner var i perfekt form, det var även kaninen som hon delar bur med så för lite mat har de inte fått. De får pellets och hö varje dag, lite extra hö nu när det börjar bli kallare. Eftersom hon var så undernärd blev det väldigt kallt för henne så vi tog in henne så just nu sitter hon med mat och vatten på en filt i badkaret. Vet att det inte är bra med plötslig temperatur skillnad men ute hade nog frusit ihjäl. I alla fall. Det jag tänker är om hon kan ha fått nån mask? Hon har alltid varit i bra form och det är ingen skillnad i fodret nu sen innan. Hon verkar ha blivit lite piggare sen vi tog in henne då hon nu kan sitta upp, hon har även druckit och ätit lite. tips? på vad jag kan göra för att hon ska klara sig? Vi ska såklart kolla med en veterinär men alla var stängda när vi hittade henne så kunde inte ta henne till veterinär direkt. Vad tror ni det kan vara och som sagt vad kan jag göra för att hjälpa henne tills vi kan ta henne till veterinären? Vad för mat osv? Kan det vara något med tänderna? men samtidigt kom det så plötsligt, hon var hur pigg som helst för bara några dagar sen? Vill även tillägga att hon var ganska dålig i magen också

Annons:
Ljungåsen
10/7/19, 8:49 AM
#1

Mager och dålig i magen får mig att misstänka tandproblem. Hon behöver få komma till veterinären idag. I väntan på veterinärtid så skulle jag stödmata med critical care, så att hennes mage får de fibrer hon behöver även om hon har svårt att äta ordentligt själv.

-Aida-
10/7/19, 8:52 AM
#2

Kan vara allt från invertes parasiter till nån annan sjukdom eller tänder, det enda du kan göra är att fortsätta ge hö, lite pellets och vatten tills ni kommer till en veterinär som vet vad felet beror på.

selmaab
10/7/19, 2:16 PM
#3

#1 #2 okej tack så mycke

Upp till toppen
Annons: