Tips, idéer, bloggar och hemsidor

HĂ€rstamningsbevis

2019-10-06 15:07 #0 av: SabinaG

Hej 😊

Vet inte om jag valde rÀtt "rubrik" men jag chansar.

Jag har lite funderingar ang hĂ€rstamningsbevis, har nĂ€mligen börjat tĂ€nka pĂ„ att göra egna 😊

SÄ jag har lÀst pÄ massor om det och har det mesta jag behöver veta, men det Àr en sak jag inte riktigt fÄr grepp om.
Man ska ju skriva sÄ mycket info som möjligt, men om ex farfars bakgrund Àr okÀnd, kan man skriva det? Och Àr det godkÀnt att göra ett H-bevis ÀndÄ?

Tack pĂ„ förhand 🐇🍁

AnmÀl
2019-10-06 17:53 #1 av: NinniH

Grejen med hĂ€rstamningsbevis Ă€r att man fĂ„r utforma dem precis hur man vill, eller inte vill. Det finns inget tvĂ„ng nĂ€r det kommer till sĂ„na. Glad SĂ„ om nĂ„gon förfaders bakgrund Ă€r okĂ€nd Ă€r det helt ok att skriva det. Med stamtavlor Ă€r det mer regler dĂ€remot, men det Ă€r det ju inte frĂ„gan om hĂ€r.

Kram Ninni
♄‹*š*‱.žž♄ Chanipet Design & Foto ♄ žž.‱*š*‹♄

AnmÀl
2019-10-06 18:17 #2 av: SabinaG

#1 NĂ€ precis, men fĂ„r ju göra som man vill men ju mer info ju bĂ€ttre lĂ€ste jag pĂ„ mĂ„nga sidor. Tack för ditt svar 🙏
Jag har inte lĂ€st om stamtavla för jag Ă€r bara intresserad utav h-bevis men nu vart jag lite nyfiken, fĂ„r vem som helst ocksĂ„ göra stamtavla? đŸ€”

AnmÀl
2019-10-06 20:21 #3 av: NinniH

#2: Nej, det Ă€r lite andra regler för stamtavlor. Först och frĂ€mst mĂ„ste kaninen vara renrasig och mĂ€rkt pĂ„ ett korrekt sĂ€tt, antingen i örat eller genom en ring. Den mĂ„ste ha en godkĂ€nd fĂ€rg och/eller teckning, samt att förĂ€ldrar och mor- och farförĂ€ldrar mĂ„ste uppfylla samma. Det fĂ„r inte heller vara för mĂ„nga "luckor" i stamtavlan (en lucka Ă€r en icke stambokförd kanin). För att fĂ„ skriva stamtavla mĂ„ste man dessutom vara medlem i Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund (SKAF) och ha ett uppfödarnummer. Glad

Kram Ninni

AnmÀl
2019-10-06 23:41 #4 av: SabinaG

#3 Oj, wow vilket jobb 😅 LĂ„ter lĂ€ttare att skriva en bok 😂 Men det Ă€r kul att pyssla med sĂ„nt hĂ€r 😍

Skulle vilja ha nĂ„got bra Powerpoint-aktigt sĂ„ man kan göra fina H-bevise men det mesta kostar pengar.. *suck 🙄 vet du nĂ„got bra som Ă€r gratis man kan ladda ner och anvĂ€nda?

Tacksam för dina svar đŸŒ»

AnmÀl
2019-10-07 08:58 #5 av: NinniH

#4: Man kan anvĂ€nda sig av Open Office. Det pĂ„minner lite om de olika Word-varianterna. De kanske inte Ă€r fullt lika bra, men de Ă€r gratis. Glad

Kram Ninni

AnmÀl

Bli medlem pÄ iFokus

För att kunna delta i diskussionen mÄste du bli medlem pÄ iFokus. Det gÄr snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgÄng till över 300 sajter.