Annons:
Etiketttips-id-er-bloggar-och-hemsidor
Läst 338 ggr
SabinaG
2019-10-06 15:07

Härstamningsbevis

Hej 😊 Vet inte om jag valde rätt "rubrik" men jag chansar. Jag har lite funderingar ang härstamningsbevis, har nämligen börjat tänka på att göra egna 😊 Så jag har läst på massor om det och har det mesta jag behöver veta, men det är en sak jag inte riktigt får grepp om. Man ska ju skriva så mycket info som möjligt, men om ex farfars bakgrund är okänd, kan man skriva det? Och är det godkänt att göra ett H-bevis ändå? Tack på förhand 🐇🍁

Annons:
NinniH
2019-10-06 17:53
#1

Grejen med härstamningsbevis är att man får utforma dem precis hur man vill, eller inte vill. Det finns inget tvång när det kommer till såna. 🙂 Så om någon förfaders bakgrund är okänd är det helt ok att skriva det. Med stamtavlor är det mer regler däremot, men det är det ju inte frågan om här.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

SabinaG
2019-10-06 18:17
#2

#1 Nä precis, men får ju göra som man vill men ju mer info ju bättre läste jag på många sidor. Tack för ditt svar 🙏 Jag har inte läst om stamtavla för jag är bara intresserad utav h-bevis men nu vart jag lite nyfiken, får vem som helst också göra stamtavla? 🤔

NinniH
2019-10-06 20:21
#3

#2: Nej, det är lite andra regler för stamtavlor. Först och främst måste kaninen vara renrasig och märkt på ett korrekt sätt, antingen i örat eller genom en ring. Den måste ha en Godkänd färg? och/eller teckning, samt att föräldrar och mor- och farföräldrar måste uppfylla samma. Det får inte heller vara för många "luckor" i stamtavlan (en lucka är en icke stambokförd kanin). För att få skriva stamtavla måste man dessutom vara medlem i Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund (SKAF) och ha ett uppfödarnummer. 🙂


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

SabinaG
2019-10-06 23:41
#4

#3 Oj, wow vilket jobb 😅 Låter lättare att skriva en bok 😂 Men det är kul att pyssla med sånt här 😍 Skulle vilja ha något bra Powerpoint-aktigt så man kan göra fina H-bevise men det mesta kostar pengar.. *suck 🙄 vet du något bra som är gratis man kan ladda ner och använda? Tacksam för dina svar 🌻

NinniH
2019-10-07 08:58
#5

#4: Man kan använda sig av Open Office. Det påminner lite om de olika Word-varianterna. De kanske inte är fullt lika bra, men de är gratis. 🙂


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Upp till toppen
Annons: