Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 465 ggr
Lellspells
2019-09-22 19:43

Hjälp! Varför åker hans päls av hela tiden?

Hej! Jag har en hermelinhane på 1 år och en hona på 1 år.  Jag har börjat undra lite över min hane, Lakrits. När jag fick honom hade han ett jättefin och vacker svart päls. Men efter några månader, i samband med att vi fick våran hona, så började han få kala fläckar på ryggen med knappt en halv cm päls. Fläckarna växte och täckte nästan hela ryggen och ner på vissa ben. Sedan tappade han även pälsen i pannan och lite på magen. 

Jag väntade och kollade om det skulle växa ut igen och det gjorde det. Men efter 1 vecka så kom fläckarna tillbaka och han fäller päls hela tiden! Detta har nu pågått i över ett halvår! Jag ser aldrig någon päls ligga på golvet eller i buren där dem äter. Vet inte om det är han själv eller om det är honan som biter av, eller om han bara tappar det utan anledning. Men han har inte ont och har inga sår, han kliar inte särskilt mycket på fläckarna heller. 

Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig med vad det kan vara?                           Väldigt tacksam för svar. /L

Annons:
Arcade-Foodie
2019-09-22 21:37
#1

Tycker också min hane fäller. Första perioden innan ett år så fäller kaniner sin barn päls till vuxen. Sedan sätts den vanliga fällningen igång, så första året är ganska mycket fällning. Har själv en hane som är 1 år nu, han har fällt 3 gånger i år men räknar med nästa år att han är mer stabil. Alltså börja att fälla 2 ggr per år, inne kaninen fäller oftare och mer oregelbundet. Vilket är helt förståligt 😂

Upp till toppen
Annons: