Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 518 ggr
sp0ngeb0b
2019-09-16 19:13

Frågor om kostnader, tillbehör, mat osv.

Jag är väldigt sugen på att adoptera ett par kaniner eftersom jag bor själv och kan tycka det blir lite ensamt ibland. Har alltid bott med djur så hade varit underbart med lite lurvigt sällskap. Jag var kaninvakt en längre period under sommaren så jag har läst på väldigt mycket om kaninskötsel och vet vad jag ger mig in på, vad jag däremot inte har koll på är kostnaderna. Jag har inte precis höginkomsttagare så vill fundera igenom allt innan jag bestämmer mig och hade varit så glad ifall ni ville svara på mina frågor.  Vet att dessa frågor säkert varit uppe förr men hittar bara gamla inlägg.

☀️ Så, hur mycket betalar ni för era kaniner per månad? Och VAD betalar ni för? Jag ska inte hålla på med utställning eller något sådant utan ska bara köpa typ mat, leksaker, strö, försäkring osv. - nödvändigheter helt enkelt. Är det något jag har glömt som jag bör ha?

☀️ Jag har förstått att det är ganska vanligt att kaniner blir sjuka/skadade eftersom de är känsliga djur. Så kan ni rekommendera en bra försäkring? Hur högt belopp bör de försäkras för?

☀️ Jag vill att de ska gå lösa i lägenheten. Bör jag ha bur till dem ändå där de kan gå in om de vill, eller räcker det med lite andra sorters gömställen plus toa? Eller kan det vara smart ändå att ha en bur så att man kan stänga in dem om det behövs, typ om de blir galna när man dammsuger eller något? Ge mig gärna massa tips? och råd på denna punkt!

Sol Vad behöver man köpa innan man får hem de små liven? 

Sol Använder ni något annat än spån som strö? Vad och varför i så fall?

Sol Är det normalt/rimligt/vanligt att be säljaren veterinärbesiktiga kaninerna innan man tar emot dem?

Sol Behöver de vara vaccinerade om de bara ska vara inomhus?

Sol Något annat jag glömt som jag behöver veta?

Hoppas ni orkar svara på mina frågor, jag är evigt tacksam!

Annons:
Arcade-Foodie
2019-09-16 20:23
#1

Kör högsta beloppet du kan ha när du försäkrar, vet att en natt hos veterinär och mediciner gick på 6000 kr som tur att hade jag försäkring men om min kanin hade stannat längre skulle den inte längre räcka då jag har 10.000kr som belopp. Har agria åt alla mina 3 kaniner och alla vaccineras årligen ☺️ Har en bur som används när min kanin behöver stängas t.ex. när hundar kommer över eller mycket folk. Man kan inte alltid lita på att de inte öppnar rummets dörr :3 Men så länge kaninerna har ett eget hörn med sina saker och gömställen så behöver de ingen bur. Varannan månad köper jag strö 500 kr Köper pellets ibland, då det räcker några månader (3 kg räcker, 2 till 3 månader) och köpte hö för 8 månader kostade 200kr. Varje månad betalar jag 150 kr för försäkringarna, enda månads kostnaden ^^

sp0ngeb0b
2019-09-17 09:26
#2

#1 Tack för alla tips?!

Har så många funderingar haha. Funderar just nu på om jag ens har plats. Bor inte speciellt stort. Även om de går lösa och därmed har relativt mycket yta att röra sig på, så måste jag ju ändå ha plats till alla deras grejer utan att behöva gå sicksack för att komma fram. Och sen det där med committment, men det kommer ju med alla djur så klart.

Arcade-Foodie
2019-09-18 06:53
#3

Störde mig inte så mycket när jag hade bara en kanin i en liten lägenhet. Ställde hans bur i ett hörn och alla hans saker la jag också i ett hörn + sänglåda. Så de var aldrig i vägen, använder min kanins bur att lägga saker på :3 Priserna jag gav dig var för 3 kaniner, det är mycket billigare att ha en. Storleken på kaninen spelar också en roll på hur mycket som går åt :) Men om du är osäker att skaffa djur, så är det bättre att vänta ^^

sp0ngeb0b
2019-09-18 13:47
#4

Ja, det blir nog att vänta ett litet tag i alla fall. Såg en annons om ett omplaceringspar som hade varit perfekt och det var därför jag blev sugen på att skaffa nu. Men får nog bli i framtiden. Pengar och tid finns i alla fall, men som sagt inte lika mycket plats. I värsta fall får det bli när jag flyttar till något större.

muminminkanin
2019-09-30 16:47
#5

Tror jag spenderat minst 10 000 kr på min 1 åriga kanin sammanlagt. Veterinär kostnader, mat, strö osv men då så har jag köp vissa ”onödiga” saker med som tex en skål för 1500kr och en kanin vagn.

Upp till toppen
Annons: