Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 1394 ggr
kaninträdgård
2019-09-16 17:30

Magrande kanin, vad ska jag göra?

Hej.

Jag har en liten dvärgvädur.

Jag gav honom 1 dl pellets om dagen, vilket var fel. Han åt inte mycket hö. I djurmatsaffären fick jag rådet att börja minska till 0,75 om dagen och sedan successivt mindre. Eftersom han verkar vara så hungrig så skulle jag dela upp det på 2 gånger om dagen. 

I somras var jag nere på 0,5 om dagen och kaninen hungrig.  Han "kastar" sig över maten när jag ger han pellets. Han åt fortfarande inte mycket hö. Veterinären sa att jag måste minska mer och få honom att äta mer hö för massor kan gå fel i mage och med sjukdomar.  1 msk pellets per dag tyckte hon var bra.

Nu är jag nere på mindre än 0,25 och han är väldigt mager och har gått ner i vikt på grund av för lite pellets. Mycket mer hö går åt men han äter väl inte tillräckligt ändå?

Han är pigg och som vanligt annars. Men så fort jag kommer med pellets eller någon liten morotskiva eller salladsblad kastar han sig över det´, som om han inte sett mat på år och dar. Jag tycker så synd om honom att han ska behöva vara så hungrig.  Men som sagt så går det åt mer hö nu än förut.

Ger jag honom pellets som förut så tror jag han kommer få normalvikt igen.  Men då är ju samma problem tillbaka att han inte äter sitt hö, och riskerna som det medför. Men är det här bättre? Ska han tyna bort?

Veterinären ringer inte tillbaka.

Annons:
Littlem
2019-09-16 17:39
#1

Här du koll på hur bra näring det är i höet? Är det fräscht och luktar gott? Har du tagit kaninen till en veterinär då de går undersöka honom om nått är fel. Han kan ha problem med tänder tex.

Leucanthemum
2019-09-16 17:45
#2

Kanske minskningen har skett för snabbt så att det kan vara ett alternativ att öka lite igen för att få upp honom till normalvikt, för att efter en tid minska successivt igen? Det är ju oerhört viktigt att de äter rejält med hö men de som varit ”bortskämda” med pellets kan vara dåliga på att äta hö innan de lär sig ordentligt för de brukar inte tycka att det är lika gott. Det är ju inte heller bra med en mager kanin så jag hade nog ökat för en tid, men med målsättningen att minska igen. (Det krävs givetvis också att man har ett hö som ger kaninen den näring den behöver). Jag har uppfattningen av att kaniner är hungriga djur för alla de jag har haft under 10-15 år har alltid blivit ”galna” när pelletsen kommer, även om de ätit ordentligt med hö av bra kvalitet.

Ljungåsen
2019-09-16 17:56
#3

Om det varit min kanin så hade jag börjat med ett besök hos en kaninkunnig veterinär, främst för kontroll av kindtänderna. Om kaninen ätit dåligt med hö under längre tid så är det inte alls osannolikt att de inte slitits som de ska, och det kan i så fall göra ont att tugga. Steg två är att skaffa riktigt bra analyserat hö, gärna med lite högre proteinnivå. Hö anpassat för häst passar fint för kaniner. Slutligen så skulle jag komplettera dieten med någonting som hjälper till att fixa en bra bakterieflora i tarmarna. Med en bra bakterieflora så tar kaninen lättare upp näringen i den mat den äter. Jag har god erfarenhet av pro fibre rabbit, som brukar uppfattas som godis av kaninen, fast det är nyttigt. Håller med #2 om att det är normalt att kaninen kommer springande när det vankas godis. Det säger inte så mycket om hunger, utan är bara ett tecken på att den tycker det är gott.

kaninträdgård
2019-09-16 17:59
#4

Tack för era svar!

Höet verkar vara bra, det luktar hö och det går ju åt mycket mer hö nu än vad det gjorde förut? Så han äter ju?¨Gör kaninen det även om det skulle vara fel på tänderna? Veterinären har jag inte fått tag i.

Alltså uppfattningen jag får av allt detta är att min kanin behöver mer av pelletsen för att hålla vikten och det inte går att leva på hö till så stor del? 

Nummer 2:  Men ett hö som är köpt på arken zoo kan det vara bristfälligt? Ett ekologiskt hö med timotej bland annat. Vilket hö tycker du är bra som man kan köpa? Kanske granngården har bättre?

OK då kanske jag inte ska oroa sig så mycket för just "hungrigheten". Men tycker den har blivit mer intensiv nu än förut när jag gav mer pellets.

Hoppas ni vill skriva igen, är glad för alla råd och ideer.

kaninträdgård
2019-09-16 18:01
#5

Nummer 3 vart får jag tag på det analyserat hö?

kaninträdgård
2019-09-16 18:09
#6

Grenar av fruktträd tar han mer än gärna, men har minskat på det eftersom jag försöker få honom att äta mer hö. Kanske ska jag ge honom mer grenar för tändernas skull?

Annons:
Ljungåsen
2019-09-16 18:09
#7

#4 Kaniner kan äta hö även om tänderna krånglar. Problemet är att då äter de oftast inte tillräckligt mycket. Pellets är lättare att tugga än hö, och slipar alltså inte tänderna lika bra. Mer pellets kan göra att han ökar i vikt, men det löser egentligen inte problemet med att han inte äter tillräckligt med hö. Plastpackat hö från zooaffär kan definitivt vara bristfälligt. Försök hitta analyserat hö för häst i småbal. Gillar han kvistar? Sälg och äpplegrenar brukar vara populärt och innehåller bra med fibrer som är bra för magen. Avslutningsvis. Väger du honom? Jag skulle väga en gång i veckan och skriva upp vikten. På så vis får du koll på vad som händer. Vanlig hushållsvåg brukar fungera bra.

Maleficum
2019-09-16 18:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Har du testat olika sorters hö? Min krabat är extremt kinkig på vad för hö han äter och vissa sorter vägrar han röra medan andra sorter slukar han! (Och det är inte alltid det hö vi anser ser godast ut som han tycker är godast :P min kompis hade supergrönt och fint timotejhö till sina kaniner som min vägra äta, däremot älskade han mitt gamla gula hö jättemycket). Tex så brukar alfalfa hö vara riktigt smakligt (ska dock ges i begränsad mängd pga kalciuminnehåll). Finns även tex havrehö (oathay) som många kaniner gillar.

Hur får han sitt hö serverat? Kan också göra skillnad! Här föredras höet liggandes på backen/i toalådan framför höet i höhäck (även om höhäcken är låg och i princip står på botten av toalådan). Även att fylla på nytt hö/byta hö varje dag kan hjälpa! Även testa att blöta lägga en liten tuss hö en kort stund och se om han föredrar det lite uppblött (lägg luftigt och se till att det inte förblir blött och ligger för länge bara så det inte blir dåligt).

Är han van att äta gräs och sånt just nu? För isåfall kan du försöka erbjuda mer gräs och örter (istället för mer pellets) och även grodda tex gröna linser, havre, korn eller vete (eller en kombo av det). (Groddar kan man ge istället för pellets). Gröna linser går snabbast (och är enklast i min erfarenhet att gro) brukar mata efter 4-5 dagars groning (ger min angora på ca 3,5kg groddar från ca 1/4 dl torra linser per dag under de perioder han får det). Säd ska helst få go upp till gräs under 7 dagar - Bilden på min Angora med en "grästova" av korn (går även att så i lite jord då det kan vara lättare att lyckas. Använder själv små kattoalådor och sår i så det blir som minigräsmattor och ger vintertid - Bilden med min kompis Holländare som passa på att njuta när jag passa honom).

Efter tipset från veterinären antar jag han har varit där för en undersökning så eventuella medicinska problem till viktnedgången har uteslutits?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Ljungåsen
2019-09-16 18:18
#9

#5 Analyserat hö brukar man kunna hitta på Blocket, alternativt någon foderbutik för lantbruksdjur. #6 Någon gren om dagen skulle jag definitivt ge, om han gillar det. Mycket bättre än pellets. Hur serverar du höet? Ofta äter de bättre om de får hö i en hög på golvet än om det serveras i höhäck. Och ännu bättre om de får nytt hö flera gånger om dagen. Just att det är nytt brukar trigga ätande, Äter han gräs?

kaninträdgård
2019-09-16 20:42
#10

Tack alla för att ni engagerar er!  :) Blir verkligen jätteglad att ni skriver allihop!

Ljungåsen.   Jag tycker det är mer än komma springandes. Han skuttar runt som en tokig "hackar" i luften med huvet och nosar och knuffas på handen så jag spiller pelletsen, jag måste lyfta upp skålen så jag kan hälla i lugn och ro.  Så var det inte förut, då var han inte lika på, även om han såklart kom fram och var förtjust i pellets då med.

Han vägde först 1,7

när jag var hos vet. i somras 1,6. 

nu 1,1

Maleficum.  Ja han äter gärna gräs, kirskål från trädgården och även andra blad, även mynta. Men jag minskade betydligt med det eftersom vet. sa att det ska vara torkat. (dock förstår jag inte helt varför det måste vara torkat. Hon använde även ordet "vedartat" ???) Jag var inte till vet. på grund av viktnedgång, då var han inte mager. Jag åkte dit för att han mådde dåligt en dag, betedde sig inte som vanligt och ville inte äta vad jag än serverade. De röntgade mage men hittade inget. Det blev tvångsmatning med en spruta, sen dess har han ätit igen. Men vet. sa att jag måste minska på pellets, grönsaker, bär och saker utomhus för att han skulle äta mer torkat hö  Och resultatet av det har blivit denna viktnedgång. Nu får jag inte tag i den här veterinären för att fråga om detta avmagrande.

Det ser underbart ut på bilderna!

Jag ska prova att göra lite olika med höet som ni föreslog.

Katti
2019-09-16 21:29
#11

Snicksnack, vilda kaniner äter inte torkat under sommarhalvåret! Färskt grönt går precis lika bra, dock med förbehållet att nu på hösten är det inte lika närngsrikt längre, så att ge både hö och färskt grönt är en bra idé! 

Har ninen gått ner så mycket i vikt så tycker jag att han ska få 1/2 dl pellets om dagen och att du ska prova lite olika sorters hö och så att säga låta honom välja vad han vill ha. I alla fall nu när han behöver gå upp i vikt! Med tiden behöver han troligen inte någon pellets alls, eller max någon matsked om dagen.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Ljungåsen
2019-09-16 21:31
#12

#10 Det är en rejäl viktnedgång, och det är inte bra. Jag tycker att han behöver få komma till veterinären för kontroll. Äter han critical care (stödmatningsmat) om du blandar och serverar i skål? Det innehåller precis lika mycket bra fibrer som hö, och kan vara ett relativt lätt sätt att få i honom mer fibrer. Grövre sorters gräs (alltså inte gräsmattegräs) är även det lika fiberrikt som hö. Om du bara har tillgång till gräsmattegräs så kan man lägga det på höet, så kan han triggas att äta mer hö också. Jag hoppas det går bra för er. Håll koll på vikten!

SabinaG
2019-10-05 19:42
#13

Dricker ha bra? Jag skulle absolut höja mängden av pellets, men med mer protein i och ett pellets som slipar tändern bättre. Kosta hellre på dej en extra slant om både höet och pelletsen är bättre för kaninen än pellets och hö som är billigare men sämre, värt varenda krona och läs noga vad det innehåller. Men på samma sätt som du gjorde när du minska, ger man för mycket för fort blir det knorr med magen och vise versa, sen skulle jag stanna på den mängd pellets som kaninen kombinerar med sitt hö så det blir en balans där. Skulle även byta ut höet till ett grövre hö som hjälper och slipar tänderna bättre. Gå ut och klipp äpplegrenar både med blad och utan och bunkra upp för vintern, även maskrosblad osv och lägg det mörkt och svalt så håller det sej mer färsk och vitaminer, fibrer och mineraler försvinner inte på samma sätt som att torka helt. Skulle även rekommendera en kost av kokt potatis, havregryn, torkade C-vitaminer och olika torkade örter någon gång i veckan, men då utan pellets och absolut ingen stor potion. Skulle också rekommendera att alltid ha CC hemma för stödmat om inte alla tips? du mottagit från oss här funkar. Googla gärna på viktuppgång och kost och försök att få tag i en annan vet. om hon inte ringer tillbaka. Och som andra skriver, väg din kanin så du ser skillnaden 🙏 Det jag skriver nu är tips? och att INTE göra allt på en och samma gång, du kommer säkert att hitta din egna balans med din kanin. Jag önskar er allt gott och håller tummarna för att det kommer gå bra för er. Ge gärna en uppdate om hur det går för er, skulle vara kul att veta 🥰🍁🐇

Annons:
kaninträdgård
2019-10-14 20:47
#14

13, tack så väldigt mycket för alla tips? du delar med dig. Jag har höjt på pellets igen och han har gått upp lite i vikt varje vecka. Vill också be dig att vara lite mer specifik med märken och så? Hur vet man vad som är bra kvalitet? Har inte tänkt så mycket på prisskillnader. S

kaninträdgård
2019-10-14 20:48
#15

sabina, ja han verkar dricka bra

juveryMe
2019-10-15 12:57
#16

kaniner som inte äter hö äter oftast gräss blanda höet och gräset till sammands, till slut kommer han ju att äta

kaninträdgård
2019-10-27 22:34
#17

Han verkar helt ha slutat äta hö nu och gått ner i vikt igen. Han gick ju upp ett tag men är nu tillbaka på ruta ett :( Har köpt olika sorters hö ingenting duger. Men han äter allt annat jag ger.  Jag har ju inget annat val nu känner jag, jag måste ge honom mer pellets och grönsaker även om födan i huvudsak ska vara hö, alternativet är ju att han svälter sig till döds.

Arcade-Foodie
2019-10-27 23:04
#18

Har du tagit din kanin till veterinären och kollat tänderna. Kaniner brukar sluta äta hö först och äter dåligt när de får tandproblem. Ibland behöver veterinären även söva kaninen för att kunna se tänderna ordentligt. Det sker pågrund av att det gör ont att äta —> minskad aptit.

kaninträdgård
2019-10-27 23:18
#19

Men han har ju inte minskad aptit. Han äter även grenar. Allt utom hö. Nu har jag provat länge med att hålla igen på annat för att han ska äta hö istället. Och tack vare det en kanin som håller på att tyna bort.  Han tycker väl att smaken av hö är så motbjudande att han hellre svälter ihjäl. Jag kan inte se någon annan förklaring. Tack för att ni svarar och försöker hjälpa mig

kaninträdgård
2019-10-27 23:22
#20

Men jag har i alla fall kontakt med vet. kommer troligen bli ett besök snart. Även om jag har svårt att se vitsen med det, men får väl lita på att hon vet bäst, även om det är svårt. Det var ju hennes kostråd som gjorde att han blev såhär tunn.

Annons:
Ljungåsen
2019-10-28 05:59
#21

Hänvisar till mitt inlägg #3. Han behöver få komma till en kaninkunnig veterinär, så fort det bara går. Någonting är jättefel, och han mår inte bra. Att inte ge ett sjukt djur vård är ett brott mot djurskyddslagen.

kaninträdgård
2019-10-28 07:24
#22

Jag har inte sagt att han inte ska få komma till veterinär, jag fattar bara inte hur hon ska få honom att tycka om hö, jag har provat alla möjliga sorter men äter han inget förutom begränsat med pellets varje dag så är det klart han går ner i vikt. är vet. som sagt jag skulle göra utfordra på det viset. Nu säger hon ju att jag får ge honom grönt frukt pellets och annat om det är det enda han äter. Och det gör han med god aptit. Han är pigg och glad och varför skulle han inte gå upp i vikt nu igen när han får mat som han äter. Vad kan han ha för sjukdom som får honom att älska all mat utom just hö?

kaninträdgård
2019-10-28 07:26
#23

Och han gnager gärna i sig grenar som sagt, skulle han göra det om han hade ont i tänderna?

kaninträdgård
2019-10-28 07:40
#24

Men jag har läst allt du skrivit ljungåsen, och jag ska be om en ordentlig koll av tänder när vi får en tid.

Ljungåsen
2019-10-28 07:49
#25

Att inte äta just hö är ganska typiskt om han har problem med kindtänderna, och om han inte äter hö så slipas definitivt inte kindtänderna ordentligt. I princip allt annat än hö är enklare att äta med dåliga/övervuxna kindtänder. Jag tror du är fel ute när du tolkar det som att han inte äter hö för att han inte tycker om hö. Jag tror att han inte äter hö för att han inte kan, för det gör ont när han tuggar. Hoppas du får en tid hos veterinären riktigt snart. I väntan på det skulle jag rekommendera att du stödmatar med critical care. Critical care ger magen de fibrer den behöver, och hjälper till att slipa tänderna.

kaninträdgård
2019-10-28 09:41
#26

OK Ljungåsen, jag hör dig. Hoppas att du har rätt. Eller ja, om det visar sig att du har rätt om tänderna så är det ju skönt på ett sätt att ha fått en förklaring och kunna göra något åt det, även om jag såklart inte vill att han ska ha dåliga tänder.  Vi får se vad besöket ger. Critical care har jag gett.

CamillaS
2019-11-03 15:32
#27

#26 Uppdatera gärna hur det har gått för honom och vad veterinären sa.

Annons:
SabinaG
2019-11-04 17:12
#28

Hur går det för er? 🙏 Ge honom det han äter, punkt slut! Inte fan ska han svälta ihjäl pga att han inte äter hö, bara för att hö är huvudmålet för kaniner så betyder inte det att dom måste äta det!! Eller ska man tvångsmata kanin med hö!? Jätte bra att kolla på tänder, mage osv, är allt som det ska vara och han ändå inte äter hö så vad spelar det för roll! Men låt det finnas hö åtkomligt för honom och kolla om det minskar, därav kan du bedömma hur mycket han äter av det och hur du kan minska de andra målen du ger honom, låt det gå i hans takt! Håll koll på vikt och hälsa, tillslut kommer han med största sannolikhet att börja äta hö. Sjukt synd om dom kaniner vars ägare väljer att svälta ihjäl dom bara för lite hö skull!! Aa, hö är viktigt, inte så jag säger eller menar, men en kanin som inte svälter ihjäl är väll ganska så mycket mer viktigare?! Det finns mycket du kan ge som innehåller fibrer osv som komplettering för hö. Massera magen och låt han springa och skutta mer än vanligt så håller mag och tarm systemet sej i balans. Du tänker helt rätt i att han inte ska svälta ihjäl, det borde vara en skaplig självklarhet hos dom flesta! Gör det som är bäst för honom just nu = håll han vid liv! ❤

Mirriz
2019-11-06 20:42
#29

En annan viktig sak att kolla upp nu när det har gått så här långt och han fortfarande  minskar i vikt är att kolla så att han inte har mask. För det kan göra att även om han äter så mycket att han skulle kunna gå upp i vikt tar maskarna det och han blir värre. Köp ett Kolla Masken och lämna in för att kunna utesluta eller behandla. Håller tummarna för den lille skrutten❤️

91Marran
2019-11-09 17:01
#30

Hur har det gått?

Mvh
Mig

Upp till toppen
Annons: