Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 726 ggr
[Kraxi]
2019-09-14 21:32

Hemska trycksår!

Jag har nu upptäckt att min dvärgvädurskanin med rexpäls har fått stora trycksår på tassarna.. hon är min allra första kanin och jag tog mig verkligen vatten över huvudet. Hon har aldrig gått att bära och att klippa hennes klor har verkligen varit a struggle. Så med detta problem har ju självklart andra problem uppstått, som till exempel att jag inte kan undersöka henne ordentligt. Alldeles nyss upptäckte jag att hon fått trycksår på tassarna då hon skuttade omkring på golvet. Den ena tassen hade bara ett ”litet” sår medan den andra tassen var nästan helt sårig. Alltså halva tassen har blivit kal. Jag har världens ångest över detta och vet inte vad som är bäst att göra. Är det någonting man kan göra någonting åt? Eller är det så illa att man måste avliva henne? Självklart tänkte jag gå till veterinären, men vill gärna veta hur andra gjort och om jag kan göra någonting nu när det gått så långt. Tyvärr är det ju ingen kanin jag kan ta upp kontrollera direkt då hon absolut hatar det och börjar bitas ifall man tar upp henne o h sprattlar så mycket att jag tappar henne. Vill inte att hon ska lida, men känner mig väldigt fast och har ingen aning om hur detta ska bli bättre. Tacksam för hjälp!

Annons:
trollslända
2019-09-14 22:13
#1

Jag tycker genast du ska boka tid hos veterinär som får avgöra vad som ska göras. Klorna ska ju klippas regelbundet och klarar man inte det hemma så måste man ta hjälp

[Kraxi]
2019-09-14 22:19
#2

#1 Det tänker jag självklart göra, som sagt. Dock finns det ingen kaninkunnig veterinär som har öppettider på helger här. Klorna klipper jag också, dock väldigt omständigt och jag får alltid vira in henne i en handduk och sen sätter jag henne i mitt knä. Detta gör att jag tyvärr missat detta, så vill bara veta vad jag kan göra själv förutom att stämdigt rengöra buren, klippa klorna, hålla torrt osv.

Ljungåsen
2019-09-15 08:54
#3

Har du läst den här? http://kaninmagazinet.se/2013/february/trycksar-pa-fotterna.html Trycksår går att bli av med, men det kan vara riktigt jobbigt och ta lång tid. Det jag tycker gör mest nytta är att se över underlaget. Ingenting får vara hårt, utan det ska vara mjukt, sviktande och torrt. Vetbed fungerar bra om kaninen är rumsren och inte kissar överallt, annars får man köra med ett tjockt lager halm över spån. Och städa som en galning.

[Kraxi]
2019-09-15 11:24
#4

#3 Tack! Den har jag faktiskt inte läst! Tänkte dock ta och införskaffa mig tjocka gummimattor från IKEA idag/imorgon att ha underst och sen får jag ta och använda mig mer av halm. Bor ju hemma och har inget jobb tyvärr, så får förlita mig på mitt studiebidrag eftersom min mamma ej vill hjälpa till alls med att betala av veterinär, men så fort jag fått mina pengar ska jag fara in hos veterinären också.

Ljungåsen
2019-09-15 11:46
#5

#4 Ytterligare en viktig sak är att hålla klorna på baktassarna så korta som det bara går. Klipp lite varje vecka. Om du är omyndig så är det din mammas skyldighet att se till att kaninen får komma till veterinären. Att inte ge ett sjukt djur vård är ett brott mot djurskyddslagen, och det är den som är myndig som straffas. Om kaninen har sår (alltså att det gått hål på huden) så måste den få komma till veterinären snarast. Det kan gå ruskigt illa annars.

Upp till toppen
Annons: