Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 346 ggr
CamillaS
2019-09-14 13:55

Behöver lite råd (ny kanin)

Hej alla, skulle behöva lite tips?. Jag har en holländarhane som är 2 år och 4 månader och bestämde mig nu för att han skulle få en kompis, en hona. Han är kastrerad sedan länge så där är det inga problem.
Men nu till funderingarna. Honan som är en holländare hon också heter Renaida och kom till mig i onsdags så allt är fortfarande väldigt nytt för henne.
Framtidsplanen är ju då att min hane Ruskprick och hon ska bo tillsammans när hon är redo. Hon är c:a 6 ½ månad och min tanke är att jag vill kastrera henne innan dom träffas så allt sådant är klart och jag kan ta introduceringen därifrån. Jag bor i en lägenhet på c:a 60 kvm med ett sovrum. Just nu har jag satt Renaida eller Ronja som hon ev. kommer att kallas i mitt sovrum i en 120 bur med en liten avlång Hage kopplad till buren.

Mitt dilemma är nu att det känns som att hon blir väldigt isolerad från mitt dagliga liv om hon ska fortsätta vara instängd i sovrummet. Jag måste ha dörren stängd dit pga att jag även har två katter som hon verkar vara väldigt rädd för.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra där heller,  har aldrig haft en äldre kanin hemma (eller en hona med för den delen) bara kaninungar och med dom gick det väldigt smidigt att introducera katterna till.
Jag blir även orolig att om jag inte utsätter henne för någonting så kommer hon bli ännu räddare och känsligare med tiden. Men jag vill inte gå för fort fram med henne heller.

Undrar hur lång tid jag borde ge det innan jag försöker introducera henne till katterna. Just idag satte jag ett kompostgaller framför dörrhålet istället för att ha dörren helt stängd. Då kan katterna titta in och hon kan se dom på avstånd. Hon stampar även om hon blir rädd för någonting vilket hon har gjort några gånger.
En tanke som slog mig var att jag kanske borde byta bur på Rulle (Ruskprick) och henne så att hon kan få det större. Kruxet med det är att då kommer katterna att vara precis utanför gallret på buren. Vill ju inte ge henne en hjärtattack. Men Rulles bur är 175x70 så storleksmässigt hade den varit bättre för henne då hon verkar ha mycket energi.  Och nej, jag tänker inte byta bur på dom på en gång då det skulle stressa henne alldeles för mycket, men fundera på om det skulle vara ett alternativ senare.
Oboj jag känner hur rörigt inlägg det här blev nu jag hoppas ni förstår någonting av vad jag vill få ut av det.
Jag vill inte stressa henne mer än nödvändigt och vill heller inte gå för fort fram då hon inte ens varit här i en vecka. Tog bort gallret nu och stängde dörren så hon får lite lugn och ro igen.
Vad har ni för tankar?

Annons:
Upp till toppen
Annons: