Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 373 ggr
Eremitkräftor?
9/11/19, 9:40 PM

Vad ska jag tänka på?

Hej! Jag har en katt hos min pappa och 2 eremitkräftor hos min mamma och jag vill så gärna ha en kanin! För det första försöker jag övertala mamma men hon säger bara nej! Och för det andra så vill jag gärna veta lite mer om kaniner typ om det är något man MÅSTE veta om kaniner! Jag har samlat in pengar och sånt! Om du inte förstog det så är jag ett barn!😬 men jag har iallafall samlat in så jag har råd med 2 kaniner och en transport bur och en stor att ha utomhus! Men vad mer ska jag göra?

Annons:
Arcade-Foodie
9/11/19, 11:48 PM
#1

Först är att dina föräldrar säger ja till att ha en kanin. Någon av dina föräldrar måste ta ansvaret och kunna stå för kostnaderna. Det är bra att ha sina kaniner försäkrade då veterinär kostnader kan kosta extremt mycket. Fick själv åka in med en av mina kaniner akut men behövde bara 2800 kr. Veterinär kostnader är dyrt. Kan mycket väl säga det, då jag har varit hos veterinären 4 gånger för olika anledningar och kaniner. Beroende på vart du bor i Sverige så kommer dina kaniner behöva årligen vaccineras om du bor i ett riskområde. Det kostar pengar, själv betalar jag ca. 2000kr, varje år men har 3 kaniner. Om du ska skaffa kanin tipsar jag om att läsa på om kaniners kroppssignaler, de är inte som katter. Vissa kaniner behöver tränas upp för att bli tama och acceptera att man hanterar dem. Om man ignorerar en kanins signal eller är för på, kan de bli aggressiva och skygga istället. Det krävs mycket jobb att göra lite skygga kaniner tama. Så bästa är att adoptera vuxna som redan är ihopsatta och tama. Eller träffa kaninerna i början innan du bestämmer om de passar dig. Så det inte är den sötaste utan en kanin som passar dig och din personlighet. Vad du vill den ska klara av och hur kaninens personlighet är. Alla kaniners personlighet kanske inte passar dig. Till exempel en kanin kan vara väldigt skygg, hoppig, fylld med energi, lekfull, gilla att vara för sig själv, social, gosig mm. Vet att min första kanin var en liten 3 årig hane, han var extrem mysig, lugn och jättesnäll. Perfekt som nybörjarkanin. Lite fakta om kanin: Deras diet består av 90% hö Lite pellets och bladgrönt men det kan de klara sig utan. Men detta är individuellt vissa kaniner behöver käka pellets för att inte bli för magra. Kaniner har extremt känsliga magar och kan inte ha drastiskt ändring på mat annars kan de få gaser, diarré eller magstopp. Tar ett dygn så kan kaninen redan vara död. Man måste långsamt introducera nya maträtter. Kaniner ska väldigt sällan ha godis, såsom morötter, äpplen, knäcke, banan mm. Men om man ger dem så ska det bara vara en liten bit någon gång i veckan. Det är väldigt vanligt med överviktiga kaniner. Vet att som liten köpte jag ofta godsaker till min kanin och han fick morot varje dag ibland 2 morötter. Då det var min pappa som sa att kaniner skulle äta morötter. Men så är det inte, de ska egentligen bara ha hö. Det klarar kaniner bra på. Man ska kunna känna en kanins ryggrad och höftben. Kan själv erkänna att jag har en av mina kaniner är överviktig, då mina föräldrar smyger mat till honom. Kaniner gillar sällan att bli buren, så det är något som måste tränas in. Det gör man bäst med positiv förstärkning och ta det i små steg. Kaniner måste ha en sitthylla i buren eller ett hus som de kan gömma sig i. Vad kaniner gillar att göra är olika men de flesta gillar att gnaga på grenar och leka med tunnlar.

muminminkanin
9/12/19, 7:15 AM
#2

Glöm inte mat kostnaderna häller då det behövs hela tiden

Upp till toppen
Annons: