Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 663 ggr
Kaninen Bao
2019-09-11 10:29

Min kanin äter inte hö

Jag tog över en kanin som inte haft de så bra för ca en vecka sedan. Han har ett teyggt och lugnt hem nu och buren är försedd med det en kanin behöver. Jag har läst att ca 90-100% av en kanins föda är hö, men jag tycker inte min kanin äter något hö alls. Det har knappt försvunnit något hö från det som finns i höstället och jag undrar vad de beror på? Äter de såpass lite att man inte märker de eller är det något "fel" på min kanin. Han får lite torrfoder men det är inte så mycket varje dag, mest som belöning. Jag vill inte att min kanin ska gå runt och vara hungrig. Kan de vara så att han inte gillar hö? Tacksam för svar!

Annons:
-Aida-
2019-09-11 10:50
#1

Kaniner ska äta hö, ser du inte att den ätit och de inte försvinner så äter den inte och något är fel. Känn och kläm på magen, känns den mjuk eller hård nånstans? Känns de hårt nånstans så krånglar magen och behöver veterinär hjälp, de man själv kan göra är att gunga magen från sida till sida mellan händerna så rörelserna kommer igång medan man väntar på veterinär hjälp.
Känns den mjuk så kan det vara tänderna som är ojämna och behöver slipas, det tar man reda på genom röntgen hos en kaninkunnig veterinär, ofta större djursjukhusen, man kan ringa och fråga om de kan röntga, kan de inte det, så kan man fråga "var kan jag göra detta?" de tipsar om ett ställe då. Har en kanin inte ätit hö på 12 timmar anses det vara akut läge och kaninen behöver veterinär hjälp pronto. Då får man critical care att stödmata med så magen hålls igång och diverse mediciner beroende på vad problemet är. När en kanin inte äter så kan de gå väldigt fort från bra till akut läge, ju tidigare man ger rätt hjälp desto bättre förutsättningar har kaninen att överleva, både magproblem och tandproblem kan döda kaninen.

Emte
2019-09-11 16:22
#2

Hade samma problem med min kanin efter hans operation och med all sannolikhet är det något fel på honom. Tog min lilla kille till vetrinären efter 4 dagar och då visade sig att han inte kommit igång ordenltigt med maten genom att han fått gasbildningar i magen vilket är farligt för kaniner, dock hade det inte gått så långt så nu har han fått magmedicin, smärtstillande och blir stödmatade var 4 timme för att komma igång igen. Om han inte haft det så bra innan kan det ju även vara tänderna.  Du bör kolla upp det genast då det väldigt snabbt kan bli ett tråkgit besked :(

Kaninen Bao
2019-09-11 22:43
#3

Tack för svar! Han har inte problem med maten egentligen, han äter allt annat han får tex grönsaker, pellets osv. Men det är ju hö som det inte verkar gå något vidare med. Jag ska testa att byta hö och se om det gör någon skillnad.

Emte
2019-09-12 10:34
#4

Det gjorde min kille också men problemet är att dom måste äta sitt hö/gräs för att deras tarmar ska fungera. Så besök en veterinär och kolla kan ju hända att han utvecklat magkatarr vid det här laget och behöver medicin. Men bra idé att byta hö också för att få en intresserad igen. Lycka till 😊

[Jbgs]
2019-09-14 18:57
#5

Hej ! Kan va bra att kolla upp hur kaninen mår, annars tänker ja lite så här… hur mkt pellets å grönsaker ger du ? Kan den äta sig mätt på såna godsaker kanske den struntar i höet, det är min erfarenhet av kaniner iallafall…

Upp till toppen
Annons: