Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 392 ggr
Emte
9/10/19, 10:41 AM

Kanin som slutat äta hö

Efter jag katrerade min 9 åriga kanin (han fick en tumör i testikeln som togs bort) så upplever jag att han inte äter hö. Tog ca 2 dagar innan han kom igång med maten efter operationen (han får olika grönsaker/örter med lite pellets 2 gånger om dagen) men höet ser jag inte att han rör, han har fri tillgång till det så kan ju såklart missa när han äter det men brukar synas när han varit och ätit av det. Någon med samma erfarenhet, ska jag börja bli orolig? Det va 5 dagar sen operationen och han är pigg i övrigt och kommit igång bra.

Annons:
Chinesecrestedlover
9/10/19, 11:07 AM
#1

Om han inte äter ordentligt (vilket definitivt inkluderar hö) så skulle jag kontakta veterinären. Med en kanin som inte äter kan det gå otroligt snabbt utför. 

En fråga: När du skriver två dagar innan han kom igång med maten efter operationen…antar att du menar att du stödmatade innan dess? För om han inte åt på två dagar så är det riktigt farligt och definitivt akut med ett veterinärbesök. 

Lycka till. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Emte
9/10/19, 11:59 AM
#2

Hej Tack för svar, Absolut stödmatade jag honom dessa två dagar (med critical) innan han kom igång ordentligt med pellets och grönsaker. Han är glad i sin mat som han äter men är väldigt osäker på om han äter hö som han ska, svårt att "mäta" detta då han alltid har fri tillgång. Jag slår vetrinären en signal men va mest nyfiken på om någon hade samma problem :)

Katti
9/10/19, 12:04 PM
#3

Jag misstänker att din oro för honom kan göra att han får mer godsaker än innan kastreringen. Så han tar chansen att äta godis istället för hö! Vad händer om du, under kontroll så klart, tar bort godiset? Äter han hö då? Och är höet riktigt fräcsht, grönt och luktar så att du gärna hade ätit det själv?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Emte
9/10/19, 7:45 PM
#4

Ringde vetrinären och fick en tid direkt. Då han va spänd över magen och såg ut som han kunde ha ont så röntgades han. Hade en del gas i magen. Så nu är det stödmatning några gånger om dagen tills han kommer igång med höet. Pellets och grönsaker ska ges som vanligt, han fick även en magmedicin och smärtstillande som han får fortsätta med några dagar. Troligen kan de va så att det tar längre tid för han att komma igång då han är en äldre herre. Så vi håller tummarna att detta funkar så att han kan få några lyckliga år till ❤️ som svar till ovan så absolut är höet av nästa kvalité 😊😊

Upp till toppen
Annons: