Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 337 ggr
Emte
9/9/19, 7:26 AM

Beteende efter kastrering.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har en gammal kaninherre (snart 9 år) som aldrig varit kastrerad tidigare (inga problem med varken toaletträning, revirmärkning eller liknande). Men då han fick en tumör i testikeln va jag tvungen att kastrera honom förra veckan. Allt gick bra och han återhämtade sig snabbt, dock märker jag nu att hans beteende har börjat förändras. Han är frigående (endast i köket på natten och när jag inte är hemma) men bara på 2 dagar har han kapat 2 dammsugarsladdar och ska helt plötsligt ge sig an varenda sladd i lägenheten. Är detta ett bettende som kan komma efter en kastrering? Han har aldrig på sina nästan 9 år visat detta intresset. Någon som känner igen sig? Kan jag lära honom låta bli? Eller hur elsäkrar man kring vägguttagen? Något mer bettende jag ska hålla utkik för? /en förvirrad kaninmamma 😊

Annons:
Arcade-Foodie
9/9/19, 3:18 PM
#1

Det är normalt beteende, tar ungefär 1 månad innan det lugnar ner sig. Då hans hormonbalans rubbas ur efter kastreringen. Hormoner kan verkligen påverka en. Tog min hane 2 månader innan han var lugn och slutade med alla hyss. Under de månaderna var han en kanin jag inte kände igen vissa dagar. Mest hatande var hans upptåg tidigt på morgonen/natten. Hoppas allting går bra med din sötnos ☺️

Emte
9/10/19, 10:32 AM
#2

Åh tack för svar, det känns lite mer hoppfullt!

Upp till toppen
Annons: