Annons:
Etiketttips-id-er-bloggar-och-hemsidor
Läst 638 ggr
Jasmin00
9/1/19, 11:03 PM

stora tovor på min kanin!!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej! jag är ägare av en kanin som heter Nasse. jag har inte haft honom särskild länge (snart 3 månader) och hans förra ägare har inte behandlat honom rätt, så jag som aldrig haft en kanin förut köpte honom och när han kom hade han stora inbakade tovor över hela kroppen. jag är 19 och har ingen som kan särskild mycket om kaniner så…  kan någon hjälpa mig vet inte vad jag ska göra.

Annons:
Arcade-Foodie
9/1/19, 11:33 PM
#1

Bästa är att klippa kaninen och det är väldigt hemska tovor får du be en veterinär göra det när kaninen är sövd. För tovor gör väldigt ont och kan orsaka sår för kaninen :3

Maleficum
9/2/19, 12:35 AM
#2

Skulle som Karties säger rekommendera dig att åka till en veterinär som får söva kaninen och raka den så du kan börja med pälsvården från början igen.

Tovorna bildas gärna tätt inpå huden och gör väldigt ont för kaninen (och med deras lösa hud är det lätt att man råkar klippa i huden då tovorna "drar" upp huden från kroppen på kaninen).

Då kan dem dessutom passa på att klippa klorna på honom. Troligtvis är han 1: inte van att få klor klippta och kanske framförallt 2: så gör tovorna superont när du försöker dra i benen på honom för att komma åt klorna så tovorna oftast börjar i armhålor och ljumskar och nacke på en långhårig kanin! (märker direkt på min angora när han börjar få tovor då han inte alls är lika villig att hoppa upp i soffan som han annars älskar och efter klippning blir han superglad och hoppar alltid upp och gör massa glädjeskutt i soffan).

När han sen är ner rakad och tovfri (och smärtfri och mer bekväm) har du betydligt bättre chans att träna honom vid hantering (som kloklippning mm)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Jasmin00
9/3/19, 2:27 PM
#3

tack! vad tror ni det kan kosta?

Maleficum
9/3/19, 10:18 PM
#4

#3 Svårt att säga då priserna kan variera rätt kraftigt beroende på veterinär. Mitt tips? är att ringa runt och kolla (men själv skulle jag i förstahand gå till en som har vanan att söva kaniner då det är lite annorlunda jämfört med hund och katt).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Namiko
9/4/19, 4:32 PM
#5

Ett tips? om kaninen ändå ska sövas är att be veterinären kolla tänderna. Det är svårt att kolla kindtänderna på en vaken kanin.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Upp till toppen
Annons: