Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 609 ggr
Fia my
2019-08-27 16:16

Kastrera hon kanin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan Har tänkt kastrera min kanin Lilla my, dels för att hon är ganska sur..När man ska lyfta henne osv..sen har jag läst att hon kaniner ofta får livmoder canser. Någon som har erfarenhet av kastrerad hon kanin, dels är jag orolig för risken med sövning..Sen vore det trevligt om nån vet om de blir snällare om de är lite suris ;) Mvh fia & Lilla my

Annons:
crystalguurl
2019-08-30 22:14
#1

Hej!

Jag kastrerade min hona förra året då hon ville para sig och var så på sin kompis (kastrerad hane), jag var väldigt nervös för just sövningen och att hon skulle komma igång att äta efteråt. Men allt gick bra och flöt på! Hon är nu mycket lugnare och ger även pussar som hon inte gjorde innan.

Rekommenderar att kastrera. Sövningen är alltid en risk speciellt när det handlar om smådjur, men jag tycker verkligen det är värt det.


Prinsessor
2019-09-01 09:22
#2

Hej är ägare till en hon kanin på 17 veckor. Är det så att hon kaniner löper stor risk att få livmodercancer?? Nu blev jag så orolig. Är det en rekommendation att kastrera av det skälet? Nån som vet? Vill ju absolut inte ta nån risk.

Kaninsvans
2019-09-01 10:23
#3

Har aldrig kastrerat en hona men kastrerade vår hane för någon månad sedan och hela hans humör blev mycket bättre :) Han var riktigt groggy efter sövningen och jag var såklart jätteorolig, men matade honom med critical care eftersom han inte åt så mycket och redan dagen efter var han piggare och åt mer. Tog några dagar tills han blev helt som normalt, men generellt gick allt bra :) #2 Har läst att man alltid rekommenderar att kastrera kaniner, speciellt honor och speciellt honor man gosar mycket med, så länge de inte är sjuka eller löper större risk kring sövning/operation. Nu minns jag inte exakt hur det var, men på flera ställen har det stått att när man klappar honor och stryker dem över ryggen triggas ägglossning eller något liknande… De löper inte som hundar eller har mens som oss, de har inga speciella fertila perioder, utan de typ blir fertila när en hane är på ryggen, vilket kan liknas med när man klappar dem. Och allt det gör risken för livmodercancer större. Beskriver säkert inte alls så bra, men finns massor att läsa när nätet, sök bara på "kanin hona kastrera" eller liknande så kommer det fram många resultat :)

Prinsessor
2019-09-02 19:10
#4

#3 Oj det hade jag ingen aning om faktiskt. Tack för infon. Ska kolla upp detta.

Katti
2019-09-03 04:12
#5

Och jag fortsätter att med en åsnas envishet hävda att risken för livmodercancer är väldigt överdriven.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

anonympajas
2019-09-03 10:50
#6

#5 håller med fem. Men har man ett friskt djur skadar det ju inte att kastrera!

Annons:
Kaninsvans
2019-09-03 11:05
#7

#5 Kanske sant, har aldrig sett några siffror på hur vanligt det är. Har bara haft en hona och henne kastrerade vi inte och hon fick ingen cancer. Men vem vet, vi kanske hade tur. Men hur liten risken är är så finns den ju, och kan man eliminera risken helt är ju det alltid bra :)

Arcade-Foodie
2019-09-03 11:26
#8

Kommer ihåg att jag läste några forskning artikelar, det var vissa raser som hade större risk och ju äldre de blev desto större chans ökade risken för att de utvecklade cancer. Det gäller allt levande att vi skulle dö av någon tumör som utvecklas till cancer om vi levde tillräckligt länge. Då mutationer sker hela tiden men alla är inte skadliga eller utvecklas till tumörer. Men ju äldre man blir desto större risk. Men det är oftast inte orsaken till en kanin dör. Större chans att en kanin dör av magstopp än att den har utvecklat en tumör som är skadligt. Alla tumörer/cancer är inte dödliga förrän de utvecklas eller sprids på felställen. Men om man inte ska ha något djur till Avel är det bra att kastrera. De kan vara med andra djur och får jämnare temperament. Inga olyckor kan hända heller även fast det finns risker med sterilisering/kastrering.

Smilla Kanin
2019-09-05 07:34
#9

Jag har kastrerat alla mina 3 kaninhonor. Den första var jag och framförallt min mamma väldigt skeptiska till att kastrera. Men hon hade en del humör så efter att en veterinär berättat om hur vanligt det är med cancer i livmodern valde vi att kastrera. Hon var bara 2,5 år och då upptäcktes det förändringar i livmodern, som var trolig början på cancer. Den var stor och vätskefylld så den hade tryckt på bland annat urinblåsan, vilket hade gjort att hon hade väldigt ont. Troligtvis därför hon hade lite humör. Samma dag som hon kom hem var hon som förbytt, hon var aldrig någonsin arg eller sur igen. Hon levde i ytterligare 3 år till. Både jag och mamma blev förskräckta över att hon hade trolig början på cancer så hem till oss flyttar inga okastrerade kaninhonor. Jag rekommenderar starkt att kastrera. Alla mina har blivit mycket lugnare i temperamentet :)

Upp till toppen
Annons: