Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 729 ggr
johannaekbom
2019-08-20 11:53

Plocka grenar/kvistar till kanin

Hej! Allemansrätten säger att man inte får plocka grenar och kvistar från levande träd.. Endast nedfallna grenar från marken. Är det någon som vet om man får plocka grenar från träd till sina kaniner? Eller, hur ska man annars få tag på färska grenar och löv till de fyrbenta..?

Annons:
Gronstedt
2019-08-20 12:19
#1

Du får inte ta grenar från levande träd eller buskar utan markägarens tillstånd, oavsett vad du ska ha dem till. Det enklaste är att helt enkelt fråga markägaren. De flesta trädgårdsägare kan vara av med lite sly eller någon gren.

Nedfallna grenar får man ta av i måttlig mängd, så länge det inte är från tomtmark.

Maleficum
2019-08-20 12:22
#2

Fråga om lov från markägaren. Håll koll runt om ifall kommunen klipper ner ätbara träd i närområdet.

Bor du nära ett villaområde eller liknande kan du ju även kolla om du kan få grenar från någon med fruktträd. Finns det anslagstavla eller liknande (har du facebook brukar det ju finnas grupper för områdena där man bor där man brukar kunna lägga upp annonser och sånt) kan du ju sätta upp lapp om att du gärna tar grenar (är ju perfekt nu då det börjar bli beskärningstid av träd)

Själv hämtar jag äppelgrenar från mina föräldrar och morföräldrars tomt. Har pil planterad på min tomt som min kompis brukar få grenar av till sina kaniner (då min kräsmagade skuttis inte gillar pil :P).

Hade en på området för några år sen som kom och fråga om jag ville ha grenar när de skulle klippa sitt äppelträd då hon sett att jag hade kanin :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

-Aida-
2019-08-20 14:47
#3

Hämta från någon du känner eller andra platser du vet där det kapas. Jag plockar från tågrälsen, det är ingen större trafik där för det är bara turisttåget som åker en gång i veckan, där växer träden ut mot rälsen och dom kapas med jämna mellanrum, det finns hur mycket som helst att plocka.
Om du går runt i villa områden så kommer du också se att diverse träd kapas av husägaren och kan be om att få lite grenar av dom.
Jag brukar också patrullera runt turistanläggningarna här omrking, det växer mycket grenar ut mot stigar som kan skada cyklister, fyrhjulsåkare, osv, dom kapas också med jämna mellanrum. Sen finns det pilträd efter ån som släpper färska grenar med löv på, där brukar jag också plocka. Kolla efter såna platser där du bor, finns mer än man tror, bara man går ut och ser sig omkring.

Arcade-Foodie
2019-08-20 15:44
#4

Jag plockar ibland sly där kommunen alltid rensar, så är där innan de rensar och plockar. Finns ställen kommunen alltid städar och klipper. Sen kan man få grenar från vänner, grannar och min tomtgräns mellan kommunens mark och husets. Då kommunen aldrig rensar marken bakom husen utan det gör husägarna som ligger nära marken :3

Upp till toppen
Annons: