Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1513 ggr
suzzina
2019-08-15 12:52

Kaninköp!

Hej! Jag ska ev köpa kanin snart och har några frågetecken Ska jag påbörja rumsrenhets träning direkt när den kommer hem för har läst man ska låta de va lite när man just kommit hem så de vänjer sig vid nya miljön? Eller ska jag vänta tills den bajsar i ett hörn o lägga toalådan där direkt och sen försöka lära den gå på toa? Kan man ha två kaninungar som är honor ihop från början?

Annons:
Arcade-Foodie
2019-08-15 20:02
#1

Du kan ha två honor från ungar men det är inte alltid 100% säkert att de går ihop senare. Men så länge de har tillräckligt med utrymme brukar det gå bra. Jag körde direkt med min kanin, efter 3 dagar gick han alltid på lådan för att kissa men pluttar tog längre tid. Toalådan bör vara en stor låda typ som en kattlåda och inte en liten hörn toalett. Lycka till med dina kaniner ☺️

SabinaG
2019-08-15 21:44
#2

Jag har både hemma gjord kattlåda (så den inte har lika höga kanter som vanlig kattlåda) + hörntoalett. Jag väntade ut honom att välja ställe att uträtta sina behov och där ställde jag toaletterna och utan problem så går han på låda, utan belöning och sånt. Så duktig 🥰

suzzina
2019-08-16 18:20
#3

#1 Oj tre dagar hur gjorde du? Ska man bevaka dom hela tiden? Eller ska man bara låta de vara, och lägga bajset i toan när de gör "fel" #2 haha, smart.. jag funderar o ha både kattlåda o hörntoa, jag hoppas verkligen de lär sig så de kan bli helt frigående.

Arcade-Foodie
2019-08-16 20:19
#4

Jag vaktade inte min hane, städade buren varje dag. Så all strö han hade kissat på la jag i hans låda. Sen kissade han alltid i hans låda i buren. Tog nästan 1 år att göra honom rumsren när han sprang fritt i lägenheten utan att kastrera honom 😅 Nu springer mina innekaniner löst inne och springer alltid till sina lådor. Sker några små olyckor med den ena som jag inte alls har tränat men hanen jag har tränat sen unge gör allt sitt i lådan 😊

suzzina
2019-08-20 17:14
#5

#4 hoppas min/mina gör likadant! Vissa kanske inte går och göra rumsrena? Har köpt bur nu.. hu gör man i ordning den till kaninen? Tex ska man köra rengöringsmedel eller bara skölja av i duschen.. (alltså förbereda inför kaninen..) och är tänkt att där ska toan vara med öppen till en del av lägenheten :) Har du bara toa eller bur också?

Arcade-Foodie
2019-08-20 19:45
#6

#5 Jag har en bur och en låda på andra sidan huset. Så mina kaniner springer antingen till lådan i buren eller den i köket. vissa kaniner är svårare att göra rumsrena och kan ha flera olyckor. Eller ta en längre tid att göra dem rumsrena. Jag ofta gör rent min bur med ättika/vinäger med vatten när jag storstädar. Detta gör jag varannan månad. Varje månad byter jag filt och tvättar, och varje vecka skakar jag av filten, diskar skålarna och städa låderna.

Annons:
suzzina
2019-09-05 22:27
#7

#6 aha! Vad har du i botten på buren? Läst man kan ha tidningar och burspån??

Arcade-Foodie
2019-09-05 22:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 använder filtar gjort på fleece och bordsdukar köpt från second hand. Mina kaniner gnager inte på filtarna. Så kan använda det ^^ På bilden är min innebur, den är inte städad på bilden. Men så ser buren ut efter 1 vecka 😊 I uteburen har en av mina kaniner hampamatta, men den får man byta ut efter några månader. För mig så håller den 7-8 månader. Men kaninen är redan rumsren så därför kan jag köra på det. Använder också Alspån till den kaninen som inte är rumsren, men detta ströet är väldigt hårt. Så lägger alspånet bara där min kanin brukar gå på toa. Resten av buren finns halm, en liten filt som min kanin sover på. Detta är också en utebur.

suzzina
2019-09-13 22:18
#9

#8 wow vad bra! Men jag kommer ha innebur i början då jag bor i lägenhet (möjlighet till ute på sommartid maybe) och sen när den lärt sig (hur man ska lära den vet jag ej?) gå toa så gärna frigående.. ska jag ha burspån då?vill veta allt! 😂 Och vart är bäst ställe och ha buren på? Får jag fråga vart dina kaniner kommer ifrån? Uppfödare?

Arcade-Foodie
2019-09-13 22:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Två av mina kaniner är omplacering kaniner. Ena har en stamtavla, den andra har osäker bakgrund gällande uppfödare. Men tror det var en hobby eller inte en allvarlig uppfödare. Då de inte hade meddelat förra ägarna att kaninen hade dålig syn, en blandras kanin med massa olika färg anlag. Tredje kaninen är från en uppfödare, som jag fortfarande har kontakt med efter 2 år. Brukar kolla upp hur han mår. Tog 1 år att lära herren på bilden, han gör fortfarande olyckor i min lillebrors säng. Men i buren var han rumsren redan 1 vecka efter han hade flyttat in. I början hade jag spån, städade varje dag där han hade kissat och la det i hans låda. Hans låda hade annan underlag körde på papperspellets (toalätt). Efter han lärde sig att gå på låda så bytte jag material. Då det visade sig att lilla Odin (hermelin) fick täppta ögonkanaler och blev snuvig av spånet. Han är väldigt känslig mot saker som dammar och får lätt nysattacker. Svårare att lära honom bli 100% rumsren, då kaniner har en tonårsperiod runt 4-6 månader som pågår till 1 år. De markerar revir och sånt, blev extremt mycket tvätt. Men runt 1 år var han nästan helt rumsren förutom soffor och sängar var inte säkra tills han var kastrerad. Toste (utekanin, rumsren, dvärgvädur mix) hade jag ingen bottenmaterial på och la lite pluttar från Odin i lådan. Han lärde sig väldigt fort vart han ska gå bara några få dagar. Det har hänt 2 olyckor på hall mattan. De 4 månader han bodde fritt inne i vår/sommar men det gör inget. Damen ute var rumsren i 6 månader men sedan satte hormonerna spel och hon slutade vara rumsren. Visade sig hon är mer envis än vad jag är 😂 Viktigaste med toalätt träning är att man börjar i en kontrollerad miljö och långsamt utöka området. Se till att städa upp direkt efter de gjort sitt behov på fel ställe med vinäger/ättika + vatten. Det får inte dofta kiss på nått annat ställe annars går de där igen. Toalådan ska vara stor och ha hö i sig eller vid lådan. Sterilisering/ kastrering kan underlätta träningen. Bur, bästa och ekonomiska är ju filt men det beror på om kaninen gnager eller inte. Om din kanin gnager får man köra ett annat botten material. Om din kanin älskar att gräva, se till att fixa någon grävlåda så den kan göra sina behov. Buren bör bäst stå vid ett svalt ställe alltså inte i direkt solljus, kan bli väldigt varmt under sommaren. Och bäst att placera buren där du är mycket, så kaninen blir van med vardagsmiljö och alla ljud, plus det blir mer sällskap. När jag skaffade Odin bodde jag i en etta så placerade Odins bur precis under tv. Kan säga att han inte är rädd för raketer, då han blev van att höra många plötsliga ljud (sci-fi älskare)

suzzina
2019-09-21 22:31
#11

#10 tack för infon! Haha jag har haft utekanin när jag var yngre men den va bara ute hela tiden och jag hade inte kunskap nog :) och nu bor jag i lägenhet, i en etta.. är lite annan sak 😉 så man kan ha spån i buren utan något underlag under? Och toa i buren att börja med..? Tänkt ha buren och kaninen i köket att börja så den blir frigående helt :) Aha, jag funderar på köpa omplaceringskaniner, bli jourhem eller köpa en unge, där står jag och funderar just nu :) vill helst ha en hona men tydligen ska man ha hanen först och kastrera den och sen skaffa honan senare.. jag har ingen aning så har du/ni råd hur jag ska göra så tar jag gärna dom :)

Arcade-Foodie
2019-09-21 23:06
#12

Bästa är att skaffa omplacering kaniner, som redan är ett par. Ibland kan en ihopsättning bli väldigt svår och så slutar man upp med de bor själva istället. Kaniner har olika personligheter och för att de ska kunna bo ihop kan de behöva olika stora utrymmen eller går inte alls. Beroende på deras personlighet och om de klickar med varandra. Har själv haft otur med ihopsättning mellan mina kaniner även fast de är kastrerade/steriliserade + neutralt område 😂 Men alla behöver inte ha samma otur som jag med mina kaniner och deras temperament ^-^ Men det är bäst att starta hane, kastrera och sen skaffa en hona. Då honor kan vara mer försvarande i sitt område än hanar kan vara. Du kan ha tidnings paper under spånet, lättare att städa. Då spånet ej fastnar i burens botten, blir så klumpigt när man städar en innebur i en begränsad område. Tycker det är jobbigt och jag har filtar .

suzzina
2019-09-24 18:15
#13

#12 Tidningspapper och sen bara spån på? Halm tror jag är till utomhus? Ska snart köpa inredning till buren men funderar vart jag ska ha den fortfarande då jag läst olika saker och minst yta och vara på är i köket och där är riskfritt och lämna den själv, lös.. men jag är mest i vardagsrummet men villl den vara i fred så är det köket buren ska vara.. svårt val asså!!! Som jag förstått det behöver jag: Kaninhus Vatten & matskålar Toalådor (vart ska jag ha dom i buren då?) Burspån Papperspellets till toa.. Hö såklart Pellets (mat) Höhäck Och sen nån aktivering förutom nån grävlåda.. och leksaker Har jag glömt nåt??

Annons:
Arcade-Foodie
2019-09-24 18:59
#14

Du kan lägga höet fritt i lådan, bara att fylla på. Ingen risk att kaninen fastnar i höhäcken. De som finns till innebur är inte så bra. Det blir också lättare för kaninen att äta mängden hö de behöver. Ha en toalåda i buren, de ska vara stora som kattlådor. Så dina kaniner lär sig att buren är där man gå på toa ^^ Allting låter bra, ha buren där det blir lättast för dig och säkert för kaninen. Hoppas att allting går bra med ditt kaninköp senare ☺️

suzzina
2019-10-01 15:14
#15

#14 tack jag köpte i helgen och valde att ha en hona då jag tänkt över att två samtidigt blir för mkt så jag nöjer mig med EN faktiskt :) hon var i buren första dagarna och idag har hon vart i köket under uppsikt :) höet läggs i toan som är en låda stor nog för henne o vända sig i (smart store) och höet ovanpå.. har jag gjort rätt eller ska jag köpa kattlåda med tak sen? Hon har dock bajsat utanför lådan OCH i.. förvånad igår när det va torkat kiss i.. eftersom hon är ganska liten så tänker jag inte att detta lär gå på en sekund? Säg gärna om jag gjort fel för jag vill att hon ska kunna va frigående (ska köpa galler sen)

suzzina
2019-10-01 15:16
#16

#14 och jag ska ha hennes inomhusbur som bas bara.. är inte tänkt hon ska va där långa stunder.. :)

Arcade-Foodie
2019-10-01 16:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Min uppsättning för min kanin inne i köket. Då hela huset är tillåtet åt honom 😂 #15 Du har gjort rätt, de lär sig väldigt fort att gå på låda. Så länge man håller allt annat rent. Nackdelen är när de kommer i tonårsperioden och alla hormoner sätts igång, så kan de helt förlora sin träning. Tills hormonerna lugnar ner sig igen men då får man vara extra hård med städningen. Kör först utan tak och sedan kan du köra en med tak om du tycker det är trevligare. Men i början är bäst utan, lättare att kontrollera att hon går på låda och flytta pluttarna till lådan ☺️

CamillaS
2019-10-17 21:48
#18

Hur går det med det lilla nytillskottet? 🙂

suzzina
2019-11-16 16:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#17 Aha! Nu är hon lös när jag är hemma och i buren endast när jag inte är hemma (Max 4h har det endast vart och när jag sover) det kommer pluttar på köksmattan men jag tycker inte det är farligt, när hon får tillgång till kök och hall hamnar hon alltid nästan i duschen och kissar där.. typ tre ggr nu :) annars går hon på låda, men hur gör jag när jag åker bort med henne.. då blir det som hon inte är säker på miljön o bajsar :) #18 Hon är så med hela tiden!! ”Som en liten hund” säger min pojkvän.. inte rädd för dammsugaren eller diskmaskin Jag funderar redan på en kompis haha! Dock måste jag nog ha en till bur osv och större lägenhet :)

suzzina
2019-11-17 02:37
#20

#17 Hur gör du när du ska iväg över natten bara?

Annons:
Upp till toppen
Annons: