Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 301 ggr
Mimmisco
8/14/19, 3:20 PM

Potträna kaniner

Hej, jag har fyra kaniner som bor ihop i min lekstuga. De får gå ut i Hage varje dag och sen går de in på kvällen. Men jag vill gärna lära de att gå på låda. Jag vet hur man ska göra. Men problemet är att de hatar lådorna. Jag har höhäckarna över lådan. Men de gräver gång på gång bort lådan. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har inte möjligt att sätta fast lådorna i väggen. Det är egentligen inte ett jättestort problem. Men de hade ju vart trevligt att hålla spånet rent lite längre.

Annons:
N
12/14/22, 7:22 PM
#1

Jag har väldigt svårt att potträna min kanin. Hon var ju redan vuxen när jag skaffade henne och delvis otrygg. Så jag tänkte att jag får ta en sak i taget varpå jag prioriterade att hon skulle vara trygg med mig och sitt nya hem och tog potträningen som ett nästa steg. Det ledde till att jag nu har en kanin som lever loppan, är inte rädd för nånting, kärvänlig och go men använder endast min sång som toalett.
Jag kan principen med att träna dom att bli rumsrena men det funkar liksom inte. Jag tror hon inte är steriliserad vilket kan vara en nackdel för träningen och när hon var brunstig var hon som djävulen själ. Så pass att jag funderade på kanin gryta som helg middag. Hon pissade ner mig, bet sönder mina armar, slogs med hundarna osv och var helt manisk. Tur att det inte håller länge och nu är hon go och mysig igen. Men ja. Problemet är som sagt att min säng alltid varit hennes toalett. Hon har sin mat (hö) inne i buren och varje gång hon ätit skuttar hon upp i sängen och bajsar. Sen skuttar hon vidare och hittar på nått annat roligt hyss. Så vill hon sova vid mitt huvud på kudden, dock så kissar hon där hon sover och jag har vaknat av att det kommit kiss i mitt öga vid nått tillfälle också. Lite så har vi det. Jag byter sängkläderna och lägger dom otvättade där jag vill ha hennes toalett, varpå hon luktar på dom och alltså sitt gamla kiss när hon vill på toan men sen bortser från det och hoppar upp i sängen för att kissa på dom rena sängkläderna istället och det är som att hon aldrig lär sig. Jag tror det kan vara mitt fel till stort sett som inte tränade henne mer strikt på det från början. Förr trodde jag att jag visste allt om kaniner och till stort sett så var det ju sant. Jag har växt upp med kaniner eftersom vi födde upp dom. Vissa här kanske hjärtat kommer svida på, men vi födde upp mat kaniner i bur som vi sedan åt upp i princip och nånstans i mitt huvud så fick jag för mig att den kunskapen jag hade skulle vara tillräcklig för att kunna skaffa kanin som husdjur och ha frigående inomhus. Men jag kom fram till att kunskapen kring mat, vatten, brunst, dräktighet osv skulle vara tillräcklig samt som jag läst allt om potträningen. Tror jag lurade mig själv lite. Att veta att kaniner t.ex inte ska äta morötter hjälper mig ju inte lära henne att inte kissa i sängen. Så jag brukar säga åt henne att hon har tur som är söt och älskad. Men ibland så orkar jag inte med det när jag ska lägga mig och måste plocka bort skit eller byta sängkläder för att ens kunna sätta mig i sängen. Har ju inte nått moraliskt stöd heller för den delen. Ingen som liksom hejar på och säger att jag kommer klara det. Men jag älskar henne och skulle aldrig göra mig av med henne oavsett om jag kommer lyckas eller inte. Men om nån har tips?, råd, eller bara vill skänka mig en tanke, så tar jag gärna emot det för det verkar hopplöst.

[Vildkanin]
12/15/22, 3:34 PM
#2

Kan det fungera att använda större lådor och lägga hö direkt i lådorna? Då måste de ju sitta där för att äta och så kommer pluttarna automatiskt. Se också till att det finns mjukt underlag i lådorna så att de inte får ont i tassarna.

[Vildkanin]
12/15/22, 3:39 PM
#3

#1: Låter tufft! Går det att spärra av sängen så att hon inte kan hoppa upp?

Upp till toppen
Annons: