Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 804 ggr
MiniHäst
2019-08-11 22:49

Lutino hane, vill få samma färg på ungarna

Hej!

Har en fråga, men först det här:

Jag har en lutinohane här hemma. Han är renrasig lejonhuvad och hur go som helst.

Inte helt säker på vad för slags lutino han är. Det är nämligen så att han är mittemellan den orangea och grå varianten. Har fött upp honom själv, och innan jag ens fick en unge med denna färg visste jag inte ens att den fanns.

Det är så här, att jag skulle vilja köpa en hona att para honom med så småningom, men skulle önska att få samma färg på ungarna. Jag har försökt googlat runt och hittade inget som direkt hjälpte mig, mer än att man inte bör ha en hona med rött i (?). Jag antar också att båda föräldrarna bör bära på lutinoanlaget?

Är det någon som kan hjälpa mig så skulle jag vara väldigt tacksam.

Annons:
Peak303
2019-08-13 18:36
#1

Lutino är ett eget anlag som krävs i dubbel uppsättning för att synas. 
Har du bild på din hane? 

Lutino finns i flera varianter. Lutino, lutino shadow och lutino dove är bland annat 3 av den jag hört om här i sverige. 

Lutino shadow = viltgrå
Lutino = viltgul
Lutino dove = svart 

Sen finns det ju självklart andra också, men de har jag inte kommit i kontakt med i Sverige ännu. Tyvärr har jag inte hört om något annat på just lejon, men misstänker att du kanske får avla in hermelin eller liknande. Om du nu inte hittar utomlands och importerar.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

MiniHäst
2019-08-13 20:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag är inte så insatt i genetik och vet drf inte hur färger ärvs till avkommorna.

Kan ungarna bli lutino om man skulle para med en rysstecknad?

Denna hanes mamma var otterfärgad varav hanns pappa var Lutino Shadow (?)

Sedan var morfarn en rysstecknad.

Här är en bild på honom när han var liten, men har ser likadan ut färgmässigt idag.

Kan också säga att i samma kull var det en hona som var den gråa varianten av lutino och två som var Lutino Shadow (?)

MiniHäst
2019-08-13 20:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här kommer en till bild på Momo, som hanen heter och hans syster Holiday. Hon ser gigantisk ut med allt fluff, men de kommer båda från samma kull.

Peak303
2019-08-13 21:45
#4

Som jag skrev tidigare så är lutino ett helt eget anlag och krävs i dubbel uppsättning. Rysstecknad och vit rödögd är egna gener på sitt håll, dessa bör du undvika att blanda in. 

Information om genetiken för vit rödögd och rysstecknad.
Lutino har jag tyvärr inte hunnit skriva så mycket om på hemsidan. Detta då jag själv inte har full koll på allt som har med lutino att göra. Men Vit rödögd och rysstecknad ligger båda på A-locus där dessa två orsakas av att kaninerna har begränsad eller ingen melatonin (färg gener) alls i kroppen. 

Lutino i sig är en egen gen som läggs på utöver kaninernas redan befintliga genkoder, exempelvis så har vi en viltgrå kanin: AA BB CC DD GG (renavlad för att göra det enkelt). Om vi därmed lägger på lutinogenen på samma kanin (eller en annan kanin med samma genkod) så blir den istället "AA BB CC DD GG lulu", detta är alltså ett eget reccessivt anlag. Parar du därför en lutino med en kanin som inte är denna gen så blir alla ungarna bara bärare. 

Exempelvis,
viltgrå; AA BB CC DD GG 
med
Lutino Shadow; AA BB CC DD GG lulu

Alla ungar i denna kombination blir; AA BB CC DD GG Lulu, det vill säga viltgrå med anlag för lutino. 

Men om du inte har koll på genetiken alls så skulle jag rekommendera dig att läsa genom denna sidan: https://kaningenetik.weebly.com/grunder.html

En sida jag skrivit ihop för att ha att skicka till de som vill lära sig. 
Är det något du undrar över så är det bara att fråga på så ska jag försöka hjälpa dig så gott jag kan 🙂

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Peak303
2019-08-13 21:46
#5

Detta är vad vi hunnit skriva om just lutino: https://kaningenetik.weebly.com/lutino.html

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Upp till toppen
Annons: