Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 398 ggr
Gabriellaevelina
8/11/19, 9:36 PM

Agressiva ostabila kaniner

Hejsan. Behöver verkligen tips? och råd. För ca ett år sen så tog vi hem ett syskonpar. Det var en barnfamilj som ledsnat på dom så vi tog över dom. (Våra första kaniner) Kaninerna var unga när vi tog hem dom men dom var från start ängsliga, rädda, skygga och inte alls sociala. Det har hela tiden eskalerat med dessa kaniner, dom blev grinigare med tiden och inte alls medgörliga trots många försök med gos, kärlek och fjäsk. Dom bodde tillsammans tidigare men började slåss brutalt så att vi var tvungna att dela på dom. Ena kaninen fick flytta tillfälligt till min syster,(hon erbjöd sig) kaninen ville inte alls ha någon kamrat i buren. Hon blev mer och mer agressiv, fräser, bits och gör utfall. Känns som att hon konstant är stressad. Den andra kaninen var lite lugnare, men känns ändå på något vis inte normal. Men nu har även denna kanin börjat bli mer våldsam, hugger en blodig i fingrar Alltså. Dottern vågar inte hantera dom längre. Vad i hela friden gör man med dessa tjejer? Akut tips? och hjälp sökes. ❤

Annons:
anonympajas
8/11/19, 10:19 PM
#1

Kolla upp båda hos veterinär då det kan bero på smärta. Kastrera kan också hjälpa. Hur gamla är kaninerna? Hur mycket utrymme har dom? Vissa kaniner blir stressade och utåtagerande när dom inte får utrymmet dom behöver. Hur gör ni när ni gullar? Rakt på kaninen eller sitter ni med den och låter den komma fram till er? Vars i landet befinner ni er?

Gabriellaevelina
8/11/19, 10:57 PM
#2

Dom är födda i juni förra året, har funderat på att kastrera dom men tycker att jag läst att detta beteende ofta kvarstår ändå. Så då blir det ett extremt dyrt och riskfyllt ingrepp för att det kanske blir bättre. Känns som att det ej står rätt till med dessa töser💔 Har haft en utebur inne till dom, med en Hage runt, tidigare var dom lösgående i dotterns rum, men dom bet sönder väggen så jag löste det med gallret istället. Vi försöker gulla med dom på deras villkor, försiktigt, men dom kommer knappt fram längre och nu måste man typ ha handskar för att kunna hantera dom. När ena tjejen flyttade till min syster och den andra kaninen blev kvar själv här så fick jag så dåligt samvete över att hon blev själv så tog beslutet att skaffa en kompis, så tog hem en liten kille från en fin uppfödare och märker ännu mer skillnad på honornas psyke nu. Killen är så otroligt snäll och lugn. Honornas psyke, inte alls bra. Så jädra tokigt att vi tog över dom utan att veta så mycket om dom. Men tyckte ju synd om dom. Men nu sitter man här med skrik och panik. Kaniner som inte går att hantera. Vi bor i Hälsingland.

Arcade-Foodie
8/12/19, 7:15 AM
#3

Med honor brukar sterilisering åtminstone lugna ner revir beteende och aggressivitet som beror på hormoner som spelar igång. Men detta är också är beteende att de inte litar på människor och har byggts upp. Försök att umgås med kaninerna i en större yta, ha alltid kaninernas ration av pellets för dagen på er och ge kaninerna någon bit under dagen varje gång de kommer fram. Efter ett tag kommer kaninen börja söka kontakt, ni kan då göra lätta klappningar på huvudet mm. Äger själv en kanin från barnfamilj som jag har jobbat med i snart 1 år. Redan första veckan fick jag ha handskar och vara beredd att bli biten, kunde inte ens ge mat i hans bur utan att han biten i handen. Han är kastrerad, så han inte har alla hormoner som leker också med hans rädsla mot människor. Första månaderna satt jag bara i buren och lät han komma fram så fick han en belöning, klappade lätt och om han sprang iväg och jag fick vänta tills han kom tillbaka för att få en belöning. Sedan lät jag han hoppa upp på mig, låta mig röra honom men hela tiden såg till att jag har något gott på mig från pellets till blad grönt. Jag gjorde även honom van vid att bli rörd på alla ställen men lärde mig också vilka ställen man skulle undvika och vilka ställen så får honom att njuta. Nu efter snart ett år ja har ägt honom, han är en helt annan kanin. Han springer fram till en, låter en lugnt bära honom fast han morrar i bland, får väldigt ofta rumpan vänd mot mig när han inte vill bli klappad men han låter åtminstone alla i familjen att klappa honom. Lite motstridig mot mig då jag är den som lyfter honom, borstar, klipper klor och stänger in han i en bur så jag får ofta rumpan vänd mot mig och han kollar alltid tillbaks. Vilket innebär att han tycker jag har gjort något fel, vilket händer väldigt ofta och om jag ignorerar den signalen så hoppar han iväg. Händer ofta bara mig när jag försöker klappa honom resten av familjen får klappa honom när de vill 🙄 Det hjälper väldigt mycket att läsa på om kaniners signaler och lära sig att förstå dem. Underlättar träningen att göra dem tama :) Kan säga att det krävs mycket tid för att göra skygga kaniner tama. Tog mig 6 månader att lära min hane att sluta bitas och under hela sommaren har han spenderat sin tid inne med familjen och blivit socialare för varje dag. Han har snappat upp hur man tigger mat, följer en som en skugga även fast han är fortfarande osäker bland människor. Har mycket kvar att jobba med honom och han är fortfarande skvättig och lätt skrämd. Men det försvinner sakta men säkert, tack vare hans belöningssystem och att han kan springa iväg om det blir för mycket. Bra länkar om kanin signaler: https://rabbitowner.com/house-rabbit-behavior-understanding-your-bunny/ https://www.google.se/amp/s/m.wikihow.com/Understand-Your-Rabbit%3famp=1 https://www.rspca.org.uk/adviceandwelfare/pets/rabbits/behaviour/understanding

Upp till toppen
Annons: