Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 408 ggr
vilda_kanin
8/2/19, 6:23 PM

Kaninerna kommer inte överens!

Hej! Jag har en kanin vid namn Stumpan som inte kommer överens med min grannes kanin. Min granne har en hankanin vid exakt samma ålder som mig honkanin. Men så fort dom träffas så börjar dom bråka med varandra och jag märker att Stumpan blir väldigt stressad! Inte nog med det. Nästa år tänkte vi para dom så att det blir kaninungar men det känns lite svårt när dom börjar bråka direkt. Någon som har tips? på hur man kan göra så att dom kommer överens??

Annons:
Arcade-Foodie
8/2/19, 6:41 PM
#1

Nummer ett regeln för att undvika bråk är att vara på ett neutralt område eller att man sätter in honan i hanens revir för att de ska lyckas att para sig utan bråk. Sedan beror det på hur honans och hanens personlighet är och om de passar varandra. Dina planer med att skaffa ungar, har du plats, hur ska du få tag på köpare och vad är dina planer med kullen. Det är mycket man ska tänka på när man ska ta en kull. Kommer du ha plats för alla ungar om du inte lyckas sälja vissa, har du även tiden att ta hand om extra ungar. Till exempel runt 12 veckor kommer ungarna behövas delas på hane och honor men helst innan. Då vissa kan bli könsmogna vid den åldern mm. Hoppas att du tänker på sånt, för om man kollar på blocket, Facebook grupper så är det massor av kaniner som säljs från ungar till vuxna. Oftast är det riktiga uppfödare med stamtavlor som lyckas sälja sina ungar lättare än folk som inte kör på härstamningsbevis eller stamtavla ☺️

anonympajas
8/2/19, 10:48 PM
#2

Släpp aldrig ihop två kaniner om det inte är för att dom ska bo ihop eller ska para sig. Ta ingen kull heller, bara oansvarigt.

Upp till toppen
Annons: