Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 503 ggr
Lona
7/27/19, 11:22 PM

"Tjuvparad" kanin?

**Obs, kaninerna är inte mina!
**Mina syskonbarn har ett par kaniner, en kastrerad hane och hans okastrerade syster som bor utomhus. Så långt är allt väl, men min syster (som alltså är vuxen) satte in en upphittad kanin till dem.
När kaninerna "började bråka" så tog hon ut den främmande kaninen efter någon dag(!) och såg att det var en hane.
Personligen tror jag att honan mycket väl kan vara parad, även om min syster tycks ha missat det där med blommor och bin och vad kaniner är allmänt kända för…🤐

Under förutsättning att honan är dräktig, vad är viktigt att tänka på? Min syster är dessvärre inte så värst om sig och kring sig när det gäller djur men jag hoppas verkligen att hon tar ansvar för det här!
Ska man ta ut den kastrerade hanen/brodern?
När är ungarna tillräckligt gamla för att flytta och framför allt, när är de könsmogna så de måste separeras? Både från mamman och varandra?
Jag misstänker att min syster inte är så värst haj på att kolla kön etc, dessutom behöver hon väl hjälp att hitta köpare (om hon inte kränger dem på Blocket till sommarlediga ungar😛). Kaninernas uppfödare borde väl kunna hjälpa dem, de är inte köpta i zooaffär?

//Lona som blir ganska less på när man inte bryr sig och engagerar sig i sina djur!😕


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Arcade-Foodie
7/28/19, 2:23 AM
#1

Din syster kommer behöva dela på den kastrerade hanen och honan. Hon kommer också behöva fixa en bolåda åt hennes hona med. Vid 10 veckor bör hon dela på honor och hanar, nu antar vi att det blev en lyckad PARNING med flera ungar. Detta är för att runt 12 veckor kan vissa ungar bli könsmogna men det kan ske tidigare, så hon inte får fler ungar senare. Vid 8 veckor är kaninungar redo att flytta men många letar efter familj redan när de är runt 4 veckor. För att se till att man har tid att hitta en familj åt ungarna. Man kan redan vid den åldern se om det är Hane eller Hona? men det blir tydligare ju äldre de blir. Din syster kan alltid se om uppfödaren är beredd att fixa familj åt kaninungarna och hjälpa till ^^ Men hon kan lägga upp på olika Facebook grupper som Köp och sälj friare kaniner mm.

Upp till toppen
Annons: