Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 718 ggr
MollyOchFluffy
2019-07-23 13:55

En av våra kaniner är elak

Vi har två kaniner, båda honor och syskon. De är sex månader. Nu har den ena av dem börjat hoppa på den andra som en hankanin, och biter ibland även av hårtussar från sin syster. Hon som jagar, grymtar också. Ska vi låta detta pågå, eller borde vi ingripa på något sätt? Tacksam för förslag!

Annons:
anonympajas
2019-07-23 17:09
#1

Låt det pågå, dom gör nog upp om rang. Blir det dock sår och dom slåss som i en boll måste ni avbryta.

Chinesecrestedlover
2019-07-23 17:13
#2

Det låter som att hon är brunstig (könsmogen med massa hormoner som spökar) 😃 Ingen fara så länge det inte blir "regelrätta bråk" och då lär du veta att de bråkar (för det ser mindre kul ut och om kaniner inte fungerar ihop så Bråkar de? ofta hela tiden och det kan uppstå skador). Att kaninen brunstar är däremot helt normalt och det är ingen fara att låta de fortsätta bo tillsammans. Du kan dock välja att kastrera kaninerna om du vill undvika detta helt. Jag hade vid ett tillfälle en kanindam 😍 som blev som galen då hon var brunstig, haha. Hon kunde gå till attack mot mig under de perioderna och kunde bita andra som inte hade riktigt samma förståelse för hur hon fungerade (som kaninvakten t.ex. 😞).

Katti
2019-07-23 18:18
#3

Av precis den anledningen rekommenderar jag aldrig att man har två honor ihop, för det blir i stort sett alltid såhär när de blir könsmogna. I alla fall om man har dem i en bur/väldigt litet utrymme. Jag tycker inte att man ska "låta dem göra upp" och tro att de ska bli sams, för det kommer inte hända. 

Djur vet, utan att slåss, vem som är den starkare av dem. Sen är det upp till den som är lägst i rang att upprätthålla rangordningen genom att gå ur vägen för den andra. Och i en bur går inte det, så hon kommer att få stryk hela tiden… Det här skapar oerhörd stress för dem båda. Har man inte möjlighet att ge dem en stor inhängnad med ett flertal möjligheter att komma utom synhåll för varandra så tycker jag att man ska ge dem varsin bur så att båda kan få lugn och ro. 

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Det har ingenting med elakhet att göra. Det är kaninernas instinkt att göra såhär, och vårt fel att det inte fungerar eftersom vi stänger in dem.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Chinesecrestedlover
2019-07-23 18:53
#4

#3 Jag har haft massvis med olika honor ihop och det har fungerat toppenbra (för det mesta). Under alla år jag haft kaniner (har inga nu men haft i 25+år och alltid ett flertal) så har det inte gått bra vid endast två tillfällen. 

1) Två kaniner som bott ihop friktionsfritt i 6-7 år bestämde sig plötsligt för att "byta boss" (vet ej om det kan ha varit p.g.a. sjukdom eller "försvagning på något annat sätt" hos den ranghöga kaninen eller vad som hände) och det slutade tyvärr i ett allvarligt bråk som kom utan förvarning. De hade bott ihop utan problem sedan de var unga (ena var sex veckor och den andra var några månader då de flyttade ihop). 

2) De båda ovanstående kaninerna (när de fortfarande kom överens alltså) - jag försökte vid ett tillfälle introducera en 3:e hona men det gick inte alls, fick plocka ut den honan ganska omgående. Den 3:e honan blev för "mobbad" men sedan bodde hon problemfritt och var "bossen" tillsammans med fyra andra kaniner (alla honor och alla fertila, tre av hennes vuxna ungar och en annan kaninhona). Ska tillägga att de hade stor plats, bodde ute och hade möjlighet till att "gå undan" från varandra. 

Förutom dessa två händelser så har jag som sagt haft väldigt många kaniner och de allra flesta har bott med andra kaniner utan problem (inte de fertila hanar jag hade men alla honor och alla kastrerade hanar har haft minst en kompis). Jag har haft konstellationer av två eller flera honor ihop, en hona med två kastrerade hanar, två kastrerade hanar m.m. och det har som sagt oftast gått utmärkt bra.

MollyOchFluffy
2019-07-23 19:08
#5

Tack alla för svar och tips?!

Jag kanske ska tillägga att vi har våra kaniner utomhus (utom vid extrema väderförhållanden, då de tillfälligt får vara inne i en 120 cm bur) i en mycket stor bur i två våningar med bra möjligheter att smyga undan i olika vrår och småhus, om en av dem vill vara ifred. Bara så att ni vet, vi är noga med våra små vänner. Men inga experter, så era råd tas emot tacksamt.

Arcade-Foodie
2019-07-23 21:31
#6

Du kan vänta och se om rang bestäms, men de är könsmogna och full packade med hormoner. Om det blir för mycket stress och mobbning så behöver du sära på dem, så inga allvarliga skador uppstår. En av mina kaniner blev traumatiserad av en av mina honor, så han började bli aggressiv mot andra kaniner. Vilket han aldrig var förr. Kastrering kan hjälpa att lugna mer hormonerna, annars får du vänta till 1 år och så brukar de lugna ner sig igen.

Annons:
Frosstis
2019-07-23 22:05
#7

mina två honor rider på varandra varje vår, sen är det bra.

MollyOchFluffy
2019-07-24 21:11
#8

Tack för alla tips?!

Upp till toppen
Annons: