Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 481 ggr
malinso
7/22/19, 5:38 PM

Kanin vill inte äta grenar

Min kanin vägrar tugga på grenar. Har även testat olika slags tugg-leksaker, men det vägrar hon också. Hon äter hö, pellets, gräs och lite olika godsaker som frukt. Är detta tillräckligt för att hon ska slipa sina tänder? Är lite orolig att tänderna ska växa eftersom inte vill tugga på något hårt, förutom pellets då.

Annons:
lydisleon
7/22/19, 6:10 PM
#1

Det viktigaste för att slipa ner tänderna är hö, så om kaninen äter mycket hö så spelar resten inte någon roll. Grenar kan vara ett bra komplement men är inget måste.

Katti
7/22/19, 6:18 PM
#2

Har du provat med äppelgrenar? Har aldrig sett en kanin rata det, och då har jag haft tusentals kaniner 😎!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

malinso
7/22/19, 6:39 PM
#3

#2 Ja jag har testat det, hon vägrar dem också 😂

Cim92
7/22/19, 7:17 PM
#4

Som redan nämnt, fri tillgång till hö. Men prova morot, det är lite knaprigt =)

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Arcade-Foodie
7/22/19, 7:44 PM
#5

Hö är fodret kaniner slipar ner sina tänder, då kaninerna kommer tugga i en cirkel rörelse vilket sliter ner tänderna. Så länge kaninen käkar sitt hö så håller kaninen sina tänder korta. Så även fast din kanin inte äter grenar, kan du låta en gren finnas eller träleksaker. Äger själv en kanin som aldrig gnager på trä, men ibland när han är uttråkad så kan han gnaga lite grann. Vilket händer ibland, oftast är det min väcka klocka tidigt på morgonen…

Iisaa123
7/23/19, 9:20 AM
#6

Min kanin äter på sitt trä hus, skaffa ett sådant eller ett hö hus! Han gillar inte nerslipat trä, alltså ljust utan gillar mera de grövre, känns väll mer äkta för honom :)

Annons:
malinso
7/23/19, 10:01 AM
#7

Skönt, då behöver jag inte vara orolig! Tack för alla svar ☺️

Upp till toppen
Annons: