Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 747 ggr
JessicaOlin
7/19/19, 6:14 PM

Grävande

tips? på hur man kan dämpa ner kaniner som gräver värre än en grävmaskin?

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Annons:
JessicaOlin
7/19/19, 6:24 PM
#1

Vill tillägga att de är tunnlar och aktivitet i hagarna vill bara dämpa de och inte bort helt

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Alickarl
7/21/19, 7:58 PM
#2

Det här gör också min kanin. Hon har grävt två hål som vi brukar flytta buren mellan. Nyligen flyttade vi bort buren där det inte fanns nåt hål, och i typ en månad grävde hon inte. Men när vi rensade ut i buren så började hon gräva igen. Så; kanske de bara är uttråkade?

JessicaOlin
7/26/19, 12:42 PM
#3

Den är nedgrävd och de finns mycket aktivitet så uttråkade är inte dom som gräver , busar runt med

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Leucanthemum
7/26/19, 2:17 PM
#4

Kanske kan funka att sätta in en tex plastlåda från Ikea med jord eller sand i så de gräver i den istället?

JessicaOlin
7/27/19, 1:01 PM
#5

Vi har de

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Chinesecrestedlover
7/27/19, 10:56 PM
#6

Skulle tro att det bara är att acceptera (om man nu vill att de ska vara lyckliga, vilket jag tror och hoppas att du vill). Vissa kaniner gillar att gräva andra inte helt enkelt. Det ligger ju i deras natur att gräva och vissa är lite extra förtjusta i det😉. 

Hade en kaninhona som vid ett tillfälle var nära på att gräva sig ut ur en Hage innan vi hade ordnat med ett mer rymningssäkert alternativ. Hon hade grävt en rejäl grop på en väldigt kort stund. Andra kaniner jag haft har inte grävt alls fast de haft alla möjligheter och tid i världen. 

Självklart kan man hindra de från att gräva…men inte på något bra sätt. En kanin som hålls på golv lär inte gräva sig igenom parketten…men den lär försöka ändå dvs. om instinkten och motivationen för att gräva är tillräckligt stark. 

Hönor som ej har tillgång till sandbad kommer försöka sandbada ändå (dvs. de kommer utföra samma rörelser som en höna som sandbadar utför), beteendet sitter i ryggmärgen. Om kaninen verkligen vill gräva så kommer den gräva, helt enkelt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: