Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 513 ggr
Belgiskjättekärlek
2019-07-17 00:05

Belgisk jätte + rex

Tänkte skaffa en rexhona till min Belgiska jätte på snart 4 månader. Så första frågan är, tror ni dom kommer funka ihop eller gör hans storlek de farligt för dom att hänga ihop? Fråga två är om ni tror att man kan para dessa raser, jag har läst på massor och hittar bara att ungarna anpassar sig efter mamman. Stämmer de? Funkar de inte så kastreras han innan hon skaffas såklart😊

Annons:
Chinesecrestedlover
2019-07-17 00:09
#1

Oavsett så para inte utan en plan för ungarna, möjlighet att ha kvar ungarna om du inte får de sålda, lång erfarenhet av kaniner osv. Det är ett stort ansvar och det finns redan mängder av oönskade kaniner därute i behov av ett hem. Du ska absolut inte ha två fertila kaniner ihop av olika kön!

vallhund
2019-07-17 00:12
#2

Överlåt aveln åt erfarna uppfödare.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Morötterna
2019-07-17 00:13
#3

Som #2

Belgiskjättekärlek
2019-07-17 00:14
#4

#1 Har läst på massor, ställde frågorna jag inte riktigt fått svar på. Allt de du skrev har jag koll på.

Belgiskjättekärlek
2019-07-17 00:18
#5

#2 Ingen föddes till erfaren uppfödare

Chinesecrestedlover
2019-07-17 00:37
#6

#4 Det låter inte riktigt som det då du skriver "Funkar de inte så kastreras han innan hon skaffas såklart". 

När jag skriver det jag skriver så är det av omtanke om kaninerna. Jag har inga kaniner just nu men har haft massvis med kaniner i en herrans massa år tidigare och även tagit en kull vid ett tillfälle för länge sedan. 

De allra flesta av mina kaniner var just "oönskade" kaniner som jag tog över. Många tänker inte på att kaniner lever länge och behöver skötsel, kärlek och omtanke hela livet. Många skaffar kanin endast för att barnet/barnen vill och sedan omplaceras de för att barnet inte tog ansvar m.m. 

Jag sparade 4 av 7 ungar (av de jag själv födde upp), de jag sålde hamnade tyvärr trots att jag var extremt noggrann inte i de utlovade perfekta hemmen (de som köpte var inte ärliga) och jag oroade mig över deras öde för resten av deras liv (hade inte möjlighet att ta tillbaka de då jag fortfarande bodde hemma och redan hade runt 9 kaniner eller så vid tillfället). 

Innan jag valde att ta en kaninkull så hade jag läst på extremt mycket kring just Avel och hade haft många kaniner av olika raser under ca 10 års tid. Jag hade en plan med kullen och var beredd på och förberedd på att ha ungarna kvar så länge som det behövdes.

Att fundera på Avel innan du ens har båda kaninerna i fråga och med en hane som bara är 4 månader (= du har ingen aning om hur han kommer utvecklas varken temperamentsmässigt eller hälsomässigt) känns inte seriöst. 

Snälla tänk efter en gång till (ta gärna en titt på ex. blocket och se hur många kaniner som omplaceras och hur många ungar som säljs) innan du avlar. Behövs det verkligen fler kaniner i omplaceringskarusellen? Jag tycker inte det och hoppas att du bestämmer dig för att njuta av de kaniner du har (och skaffar) och inte parar de för att sätta ännu fler kaniner till världen. 

Att dessutom fundera på att para två stora raser (varav en är en jätte)…det är inte speciellt många människor som har det som krävs för att ta hand om så stora kaniner = ungarna kommer antagligen inte vara jättelätta att sälja (och är de det så är jag rädd att risken är stor att kaninerna hamnar fel och får leva i alldeles på tok för små burar m.m.).  

Som sagt skriver detta för att jag bryr mig om kaninerna och hoppas att du inte tar det som ett påhopp. Jag vill bara att du tänker efter en gång till innan du tar ett beslut kring dina kaniner.

Annons:
Upp till toppen
Annons: