Annons:
Etikettallmänt
Läst 982 ggr
Ninen44
7/16/19, 11:56 PM

Hane+hane?

Hej, jag har fått kaninungar och ska behålla två stycken hade jag tänkt. De två som jag tycker om extra mycket är dock två hanar. Finns det någon möjlighet att detta kan gå ihop? Om inte, är det svårt att sätta ihop en gammal kastrerad hona och en okastrerad kaninunge (en hane)?

Annons:
Chinesecrestedlover
7/17/19, 12:06 AM
#1

Det kan gå om BÅDA hanarna är kastrerade. Jag har haft två kastrerade hanar ihop med en fertil hona och jag har även haft två kastrerade hanar (andra än de som bodde med honan alltså) ihop utan några som helst problem. Den som ställde till det mest var honan i det första fallet, hon kunde ibland bli sur på någon av hanarna. Hanarna bråkade/tjafsade ALDRIG inte ens då jag satte ihop de (som vuxna) första gången.

Angående kastrerad hona har jag dock ingen erfarenhet och känner därför inte att jag vill svara på den frågan. Hoppas någon annan vet.

Linnea777
7/18/19, 9:24 AM
#2

Det finns en chans att de kan gå ihop (men det är såklart bättre om de blir kastrerade). Men så länge de har en stor yta (helst en stor box) och har mycket aktivering så kan det funka.

Att ha en kastrerad hona ihop med en hane funkar nog jättebra tills hanen blir könsmogen och försöka para sig med honan. Det sliter på kaninens rygg och till slut tröttnar hon på hanens beteende vilket kan leda till slagsmål.

Storip
7/18/19, 10:24 AM
#3

Jag har två okastrerade hanar som går ihop, pappa och son. De har tidigare bott ihop med en kastrerad hane på 5-7 år, och det har fungerat bra, även introduktionen var smidig. Tror det varierar mycket beroende på individer.

Men som ovan skrivit, mycket utrymme är viktigt när man ska ha kaniner ihop.

En bekant till mig hade en kastrerad hona på ca 3 år som ville ha kompis, hon köpte en okastrerad hankanin (unge) och lät dem bo tillsammans. När hanen blev könsmogen kastrerades han och det har inte varit några komplikationer/bråk mellan de kaninerna.

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


Fridaaaa
7/23/19, 7:22 PM
#4

Hanar går sällan ihop. Även om de kastreras är chansen inte stor att det fungerar.
Hade inte chansat

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: